درحال بارگذاری

آموزش پایه کامپیوتر (قسمت چهارم) داخل کامپیوتر چه چیزی وجود دارد؟

تاریخ: شنبه, 07 دی 1398

نویسنده: رضا کرمانیان... بازیدها: 732 - نظرات : 0 دارای ودیدیو دسته بندی: کامپیوتر


داخل کامپیوتر

آیا تا به حال به داخل یک مورد رایانه نگاه کرده اید یا تصاویر داخل یکی را مشاهده کرده اید؟ قطعات کوچک ممکن است پیچیده به نظر برسند ، اما در داخل یک کیس کامپیوتر کاملاً مرموز نیست. این درس به شما کمک می کند تا برخی از اصطلاحات اساسی را تسلط دهید و کمی بیشتر درباره آنچه در داخل یک کامپیوتر اتفاق می افتد درک کنید.

 

 ویدیوی زیر را تماشا کنید تا درمورد آنچه در رایانه رومیزی وجود دارد یاد بگیرید.

 

 
مادربرد
 
 
 
مادربرد برد اصلی مدار رایانه است. این یک صفحه نازک است که دارای CPU ، حافظه ، اتصالات هارد و دیسک های نوری ، کارت های انبساط برای کنترل فیلم و صدا و اتصال به درگاه رایانه شما (مانند پورت USB) است. مادربرد به طور مستقیم یا غیرمستقیم به هر قسمت از کامپیوتر وصل می شود.
 
CPU/پردازنده
 
 
واحد پردازش مرکزی (CPU) که پردازنده نیز نامیده می شود ، در داخل کیس کامپیوتر در مادربرد قرار دارد. بعضا مغز رایانه نامیده می شود و کار آن انجام دستورات است. هر زمان که یک کلید را فشار دهید ، روی ماوس کلیک کنید یا برنامه ای را شروع کنید ، شما دستورالعمل هایی را به CPU ارسال می کنید.
CPU معمولاً یک مربع سرامیکی دو اینچی با تراشه سیلیکون است که در داخل آن قرار دارد. تراشه معمولاً به اندازه یک تصویر کوچک است. CPU درون سوکت CPU مادربرد قرار دارد که توسط سینک گرما پوشانده شده است ، شیء که گرما را از CPU جذب می کند.
سرعت پردازنده در مگا هرتز (مگاهرتز) یا میلیون ها دستورالعمل در ثانیه اندازه گیری می شود. و گیگا هرتز (گیگاهرتز) یا میلیاردها دستورالعمل در ثانیه. پردازنده سریعتر می تواند دستورالعمل ها را با سرعت بیشتری اجرا کند. با این حال ، سرعت واقعی کامپیوتر به سرعت بسیاری از اجزای مختلف بستگی دارد - نه فقط پردازنده.واحد پردازش مرکزی (CPU) که پردازنده نیز نامیده می شود ، در داخل کیس کامپیوتر در مادربرد قرار دارد. بعضا مغز رایانه نامیده می شود و کار آن انجام دستورات است. هر زمان که یک کلید را فشار دهید ، روی ماوس کلیک کنید یا برنامه ای را شروع کنید ، شما دستورالعمل هایی را به CPU ارسال می کنید.
CPU معمولاً یک مربع سرامیکی دو اینچی با تراشه سیلیکون است که در داخل آن قرار دارد. تراشه معمولاً به اندازه یک تصویر کوچک است. CPU درون سوکت CPU مادربرد قرار دارد که توسط سینک گرما پوشانده شده است ، شیء که گرما را از CPU جذب می کند.
سرعت پردازنده در مگا هرتز (مگاهرتز) یا میلیون ها دستورالعمل در ثانیه اندازه گیری می شود. و گیگا هرتز (گیگاهرتز) یا میلیاردها دستورالعمل در ثانیه. پردازنده سریعتر می تواند دستورالعمل ها را با سرعت بیشتری اجرا کند. با این حال ، سرعت واقعی کامپیوتر به سرعت بسیاری از اجزای مختلف بستگی دارد - نه فقط پردازنده.

RAM (حافظه دسترسی تصادفی)
 
 

حافظه کوتاه مدت سیستم شما است. هر وقت رایانه شما محاسبات را انجام می دهد ، داده ها را به طور موقت در RAM ذخیره می کند تا در صورت نیاز از آنها بهره گیرد

این حافظه کوتاه مدت هنگام خاموش کردن کامپیوتر از بین می رود. اگر در حال کار روی یک سند ، صفحه گسترده یا نوع دیگری از پرونده هستید ، برای جلوگیری از از دست دادن آن باید آن را ذخیره کنید. هنگامی که یک پرونده را ذخیره می کنید ، داده ها روی هارد دیسک نوشته می شوند ، که به عنوان ذخیره طولانی مدت عمل می کند.

RAM در مگابایت (مگابایت) یا گیگابایت (GB) اندازه گیری می شود. هرچه حافظه رم بیشتری داشته باشید ، کارهایی که رایانه شما به طور همزمان می تواند انجام دهد بیشتر است. اگر رم کافی ندارید ، ممکن است وقتی چندین برنامه را باز کردید ، کامپیوتر شما کند می شود. به همین دلیل ، بسیاری از افراد برای بهبود عملکرد ، رم اضافی را به رایانه های خود اضافه می کنند.

هارد دیسک

هارد دیسک جایی است که نرم افزار ، اسناد و سایر پرونده های شما ذخیره می شوند. هارد دیسک ذخیره سازی طولانی مدت است ، به این معنی که داده ها هنوز هم ذخیره می شوند حتی اگر کامپیوتر را خاموش کنید یا آن را جدا کنید.

وقتی برنامه ای را اجرا می کنید یا یک پرونده را باز می کنید ، رایانه برخی از داده های هارد را بر روی RAM کپی می کند. هنگامی که یک پرونده را ذخیره می کنید ، داده ها به هارد دیسک کپی می شوند. هرچه هارد دیسک سریعتر باشد ، کامپیوتر شما سریعتر می تواند برنامه های خود را راه اندازی و بارگیری کند.

واحد تأمین برق

واحد منبع تغذیه در رایانه ، برق را از پریز برق به نوع توان مورد نیاز کامپیوتر تبدیل می کند. این نیرو از طریق کابل ها به مادربرد و سایر اجزای سازنده ارسال می شود.
اگر تصمیم دارید پرونده کامپیوتر را باز کنید و نگاهی بیندازید ، ابتدا کابل برق را از رایانه جدا کنید. قبل از لمس کردن داخل رایانه ، باید یک اشیاء فلزی مبتنی بر metal یا یک بخش فلزی از پوشش رایانه را لمس کنید تا هرگونه الکتیرسیته ساکن بدن خود را تخلیه کنید. الکتریسیته ساکن از طریق مدارهای رایانه قابل انتقال است ، که می تواند به دستگاه شما آسیب جدی برساند.

کارت های توسعه

بیشتر رایانه ها دارای شکاف های توسعه در مادربرد هستند که به شما امکان می دهد انواع مختلف کارت های توسعه را اضافه کنید. این کارتها گاهی به کارتهای PCI (اجزاء جانبی محیطی) وصل می شوند. شاید هرگز نیازی به اضافه کردن کارتهای PCI نباشد زیرا بیشتر مادربردها دارای قابلیت فیلم ، صدا ، شبکه و سایر قابلیت های داخلی هستند.

با این حال ، اگر می خواهید عملکرد رایانه خود را تقویت کنید یا قابلیت های یک رایانه قدیمی را به روز کنید ، همیشه می توانید یک یا چند کارت را اضافه کنید. در زیر برخی از متداول ترین انواع کارت های توسعه وجود دارد.

کارت گرافیک

کارت ویدیو مسئول آنچه در مانیتور می بینید است. بیشتر رایانه ها به جای داشتن کارت گرافیکی مجزا ، یک GPU (واحد پردازش گرافیک) درون مادربرد دارند. اگر دوست دارید بازی های فشرده گرافیکی را انجام دهید ، می توانید یک کارت ویدیوی سریعتر را به یکی از اسلات های توسعه اضافه کنید تا عملکرد بهتری داشته باشید.


کارت صدا

کارت صدا - که به آن یک کارت صوتی نیز گفته می شود - مسئول آنچه شما در بلندگوها یا هدفون ها می شنوید ، می باشد. بیشتر مادربردها صدای یکپارچه دارند ، اما می توانید برای داشتن صدای با کیفیت بالاتر به کارت صدا اختصاصی ارتقا دهید.

کارت شبکه

کارت شبکه به رایانه شما اجازه می دهد تا از طریق شبکه ارتباط برقرار کرده و به اینترنت دسترسی پیدا کند. می تواند با یک کابل اترنت یا از طریق اتصال بی سیم (که اغلب Wi-Fi نامیده می شود) متصل شود. بسیاری از مادربردها اتصالات شبکه داخلی دارند و یک کارت شبکه نیز می تواند به یک شکاف توسعه اضافه شود.

قسمت های دیگر


قسمت اول 


قسمت دوم 


قسمت سوم 


قسمت پنجم


قسمت ششم


نویسنده: رضا کرمانیان... بازیدها: 732 - نظرات : 0 دارای ودیدیو دسته بندی: کامپیوتر

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی