درحال بارگذاری

آموزش پایه کامپیوتر(قسمت سوم)

تاریخ: دوشنبه, 25 آذر 1398

نویسنده: رضا کرمانیان... بازیدها: 610 - نظرات : 0 دارای ودیدیو دسته بندی: کامپیوتر


نگاهی به قسمت جلویی و پشتی رایانه خود بیندازید و تعداد دکمه ها ، درگاه ها و اسلات هایی را که می بینید بشمارید. اکنون به مانیتور خود نگاه کنید و هر آنچه را در آنجا پیدا کردید حساب کنید. شما احتمالاً حداقل 10 عدد حساب کرده اید ، و شاید خیلی بیشتر.

هر کامپیوتر متفاوت است ، بنابراین دکمه ها ، پورت ها و سوکت ها از کامپیوتر به رایانه دیگر متفاوت خواهد بود. با این حال ، موارد خاصی وجود دارد که انتظار دارید بیشتر کامپیوترهای رومیزی را پیدا کنید. یادگیری نحوه استفاده از این پورت ها به شما کمک می کند هر زمان که نیاز دارید چیزی را به رایانه خود وصل کنید ، مانند چاپگر ، صفحه کلید یا ماوس جدید.

  • برای یادگیری دکمه ها ، پورت ها و شکاف ها در رایانه رومیزی ، فیلم زیر را تماشا کنید.

 جلوی کیس کامپیوتر

  1. درایو دیسک نوری:

این رایانه اغلب به CD-ROM یا DVD-ROM گفته می شود که به رایانه شما اجازه می دهد سی دی و دی وی دی را بخواند.

  1. دکمه پاور:

از دکمه پاور برای روشن و خاموش کردن رایانه استفاده می شود.

  1. ورودی صدا / خروجی صدا

بسیاری از رایانه ها دارای درگاه های صوتی در قسمت جلوی کامپیوتر هستند که به شما امکان می دهد به راحتی اسپیکرها ، میکروفونها و هدست ها را بدون اینکه به پشت کامپیوتر وصل کنید متصل کنید.

  1. پورت USB

بیشتر رایانه های رومیزی چندین درگاه USB دارند. اینها می توانند برای اتصال تقریباً هر نوع دستگاه ، از جمله موش ها ، صفحه کلید ، چاپگر و دوربین های دیجیتال استفاده شوند. آنها

اغلب در قسمت جلویی و پشت رایانه ظاهر می شوند.

پشت کیس رایانه

قسمت پشتی کامپیوتر دارای پورتهای اتصال است که برای قرار دادن دستگاههای خاص ساخته شده است. محل قرارگیری از رایانه به رایانه دیگر متفاوت خواهد بود و بسیاری از شرکت ها اتصالات مخصوص خود را برای دستگاه های خاص دارند. برخی از پورتها ممکن است دارای کدگذاری رنگی باشند تا به شما در تعیین اینکه کدام درگاه با یک وسیله خاص استفاده می شود کمک کند.

  1. سوکت برق

اینجاست که سیم برق را به رایانه وصل می کنید.

  1. ورودی صدا/ خروجی صدا

تقریباً در هر رایانه دو یا چند پورت صوتی وجود دارد که می توانید دستگاه های مختلفی از جمله بلندگو ، میکروفون و هدست را به هم متصل کنید.

  1. درگاه اترنت

این پورت بسیار شبیه به مودم یا درگاه تلفن است اما کمی گسترده تر است. می توانید از این پورت برای شبکه سازی و اتصال به اینترنت استفاده کنید.

  1. پورت های USB

در اکثر رایانه های رومیزی ، بیشتر درگاه های USB در قسمت پشتی کامپیوتر است. به طور کلی می خواهید ماوس و صفحه کلید خود را به این پورت ها وصل کنید و درگاه های USB جلو را نیز آزاد نگه دارید تا در دوربین های دیجیتال و سایر دستگاه ها از آنها استفاده کنید.

  1. پورت مانیتور

اینجاست که کابل مانیتور خود را وصل می کنید. در این مثال ، کامپیوتر هم دارای پورت DisplayPort و هم پورت VGA است. سایر رایانه ها ممکن است انواع دیگری از درگاه مانیتور مانند DVI (رابط تصویری دیجیتال) یا HDMI (رابط چندرسانه ای با کیفیت بالا) داشته باشند

  1. درگاه سریال

این پورت در رایانه های امروزی کمتر متداول است. این اغلب برای اتصال لوازم جانبی مانند دوربین های دیجیتال استفاده می شد ، اما با USB و انواع دیگر پورت ها جایگزین شده است.

  1. PS / 2

این پورت ها گاهی اوقات برای اتصال ماوس و صفحه کلید استفاده می شود. به طور معمول ، درگاه ماوس سبز و پورت صفحه کلید بنفش است. در رایانه های جدید ، این پورت ها با USB جایگزین شده اند.

 

  1. شکاف های توسعه

این اسلاتهای خالی جایی است که کارتهای توسعه به رایانه ها اضافه می شوند. به عنوان مثال ، اگر کامپیوتر شما با کارت ویدیو همراه نبود ، می توانید یکی از آنها را خریداری کرده و آن را در اینجا نصب کنید.

  1. درگاه موازی

این درگاه قدیمی است که در رایانه های جدید کمتر رایج است. مانند پورت سریال ، اکنون جایگزین USB شده است.

 

انواع دیگر درگاه ها

انواع مختلفی از درگاه ها مانند FireWire ، Thunderbolt و HDMI وجود دارد. اگر کامپیوتر شما دارای درگاه هایی است که شما آنها را نمی شناسید ، برای کسب اطلاعات بیشتر باید با کتابچه راهنمای خود مشورت کنید.

 

لوازم جانبی که شما می توانید با کامپیوتر خود استفاده کنید

 

ابتدایی ترین راه اندازی رایانه معمولاً شامل کیس کامپیوتر ، مانیتور ، صفحه کلید و ماوس است ، اما می توانید انواع مختلف دستگاه را به درگاه های اضافی روی رایانه وصل کنید. به این دستگاه

ها لوازم جانبی گفته می شود. بیایید نگاهی به برخی از متداول ترین آنها بیندازیم.

 

چاپگر: از چاپگر برای چاپ اسناد ، عکس ها و هر چیز دیگری که در صفحه شما ظاهر می شود استفاده می شود. انواع مختلفی از چاپگرها از جمله پرینترهای جوهر افشان ، لیزر و عکس وجود دارد. حتی چاپگرهای همه در یک وجود دارند که می توانند اسناد را نیز اسکن و کپی کنند.

اسکنر: یک اسکنر به شما اجازه می دهد تا یک تصویر یا سند فیزیکی را کپی کرده و آن را به عنوان یک تصویر دیجیتالی (قابل خواندن با رایانه) در رایانه خود ذخیره کنید. بسیاری از اسکنرها به عنوان بخشی از یک پرینتر همه در یک گنجانده شده اند ، اگرچه می توانید یک اسکنر تخت یا دستی نیز جداگانه خریداری کنید.

بلندگو / هدفون: بلندگوها و هدفونها دستگاههای خروجی هستند ، به این معنی که اطلاعات را از رایانه به کاربر ارسال می کنند — در این حالت به شما امکان می دهند صدا و موسیقی بشنوید. بسته به مدل ممکن است آنها به درگاه صوتی یا درگاه USB وصل شوند. برخی مانیتورها بلندگوهای داخلی نیز دارند.


قسمت های دیگر


قسمت اول 


قسمت دوم 


قسمت چهارم 


قسمت پنجم 


قسمت ششم 

 

 


نویسنده: رضا کرمانیان... بازیدها: 610 - نظرات : 0 دارای ودیدیو دسته بندی: کامپیوتر

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی