درحال بارگذاری

آموزش پایه کامپیوتر(قسمت اول)

تاریخ: چهارشنبه, 20 آذر 1398

نویسنده: رضا کرمانیان... بازیدها: 573 - نظرات : 0 دارای ودیدیو دسته بندی: کامپیوتر


درباره این آموزش
این آموزش به شما کمک می کند تا نحوه کار رایانه ها و نحوه استفاده از آنها را درک کنید. ما در مورد نحوه راه اندازی رایانه ، تفاوت بین سخت افزار و نرم افزار و انواع رایانه هایی که می توانید استفاده کنید صحبت خواهیم کرد. همچنین سیستم های عامل ، برنامه های کاربردی ، cloud و موارد دیگر را نیز بررسی خواهیم کرد.

این که آیا شما با اولین رایانه خود شروع به کار کرده اید یا به دنبال یادگرفتن در مورد نحوه کار آنها هستید ، تمام اطلاعات مورد نیاز خود را در درس های نوشتاری ، فیلم ها و تعاملی ما پیدا خواهید کرد. وقتی کارتان تمام شد ، درک اساسی در مورد نحوه استفاده از رایانه خواهید داشت. همچنین با برخی از آموزش های دیگر ما آمادگی یادگیری حتی بیشتر در مورد رایانه ها را خواهید داشت.

کامپیوتر چیست؟

رایانه وسیله ای الکترونیکی است که اطلاعات یا داده ها را دستکاری می کند. این توانایی ذخیره ، بازیابی و پردازش داده ها را دارد. ممکن است از قبل بدانید که می توانید از رایانه برای تایپ اسناد ، ارسال ایمیل ، بازی کردن و مرور وب استفاده کنید. همچنین می توانید از آن برای ویرایش یا ایجاد صفحه گسترده ، ارائه و حتی فیلم استفاده کنید.

 برای کسب اطلاعات در مورد انواع مختلف رایانه ، فیلم زیر را تماشا کنید.

سخت افزار در مقابل نرم افزار

قبل از اینکه در مورد انواع مختلف رایانه صحبت کنیم ، اجازه دهید در مورد دو مورد که همه رایانه ها با هم مشترک هستند صحبت کنیم: سخت افزار و نرم افزار. سخت افزار هر بخشی از رایانه شما است که دارای ساختار فیزیکی مانند صفحه کلید یا ماوس است. همچنین شامل تمام قسمت های داخلی کامپیوتر است که می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

نرم افزار هر مجموعه دستورالعمل است که به سخت افزار می گوید چه کاری انجام دهید و چگونه باید آن را انجام دهید. نمونه هایی از نرم افزار شامل مرورگرهای وب ، بازی ها و پردازنده های word است. در زیر می توانید تصویری از مایکروسافت پاورپوینت را ببینید که برای ایجاد ارائه استفاده می شود.

همه کارهایی که در رایانه انجام می دهید به سخت افزار و نرم افزار متکی هستند. به عنوان مثال ، در حال حاضر شما ممکن است در حال مشاهده این درس در یک مرورگر وب (نرم افزار) باشید و از موس (سخت افزار) خود برای کلیک از صفحه به صفحه دیگر استفاده می کنید. همانطور که در مورد انواع مختلف رایانه می آموزید ، از خود در مورد تفاوت سخت افزار آنها سؤال کنید. با پیشرفت در این آموزش ، خواهید دید که انواع مختلف رایانه نیز اغلب از انواع مختلف نرم افزار استفاده می کنند.

انواع مختلف رایانه چیست؟

وقتی بیشتر افراد کلمه رایانه را می شنوند ، به یک کامپیوتر شخصی مانند دسک تاپ یا لپ تاپ فکر می کنند. با این حال ، رایانه ها به اشکال و اندازه های زیادی می آیند و عملکردهای مختلف زیادی را در زندگی روزمره ما انجام می دهند. وقتی پول نقد را از یک دستگاه خودپرداز برداشت می کنید ، مواد غذایی را در فروشگاه اسکن می کنید ، یا از یک ماشین حساب استفاده می کنید ، از یک نوع رایانه استفاده می کنید.

کامپیوترهای رومیزی

بسیاری از افراد از رایانه های رومیزی در محل کار ، خانه و مدرسه استفاده می کنند. رایانه های رومیزی به گونه ای طراحی شده اند که روی میز قرار بگیرند و معمولاً از چند قسمت مختلف از جمله کیس کامپیوتر ، مانیتور ، صفحه کلید و ماوس تشکیل شده اند.

 لپ تاپ ها

نوع دوم رایانه ای که ممکن است با آن آشنا شوید یک رایانه لپ تاپ است که معمولاً لپ تاپ نام دارد. لپ تاپ ها کامپیوترهای باتری هستند که قابل حمل تر از دسک تاپ هستند و به شما امکان می دهد تقریباً در هر مکانی از آنها استفاده کنید.

رایانه های لوحی

رایانه های لوحی یا تبلت ها کامپیوترهای دستی هستند که حتی قابل حمل تر از لپ تاپ ها هستند. به جای صفحه کلید و ماوس ، تبلت ها برای تایپ کردن و پیمایش از صفحه لمسی استفاده می کنند. iPad نمونه ای از تبلت است.

سرورها

سرور رایانه ای است که اطلاعات دیگر رایانه ها در یک شبکه را ارائه می دهد. به عنوان مثال ، هر زمان که از اینترنت استفاده می کنید ، به چیزی که در یک سرور ذخیره شده است می پردازید. بسیاری از مشاغل همچنین از سرورهای پرونده محلی برای ذخیره و به اشتراک گذاری پرونده ها در داخل استفاده می کنند.

انواع دیگر رایانه ها

بسیاری از الکترونیک های امروزی اساساً رایانه های تخصصی هستند ، گرچه ما همیشه به این روش فکر نمی کنیم. در اینجا چند مثال رایج آورده شده است.

  • تلفن های هوشمند: بسیاری از تلفن های همراه می توانند کارهای زیادی را انجام دهند که رایانه ها می توانند انجام دهند ، از جمله مرور اینترنت و بازی کردن. آنها اغلب تلفن های هوشمند خوانده می شوند.
  • پوشیدنی: تکنولوژی پوشیدنی یک اصطلاح عمومی برای گروهی از دستگاه ها است - از جمله ردیاب های بدنسازی و ساعت های هوشمند - که برای پوشیدن در طول روز طراحی شده اند. این دستگاه ها اغلب به عنوان پوشیدنی کوتاه نامیده می شوند.
  • کنسول های بازی: یک کنسول بازی نوع خاصی از رایانه است که برای پخش بازی های ویدیویی در تلویزیون شما استفاده می شود.
  • تلویزیون: اکنون بسیاری از تلویزیون ها شامل برنامه ها یا برنامه هایی هستند که به شما امکان دسترسی به انواع مختلف محتوای آنلاین را می دهند. به عنوان مثال ، می توانید فیلم را از اینترنت مستقیماً روی تلویزیون خود پخش کنید.

رایانه های شخصی و مکینتاش

رایانه های شخصی به دو سبک اصلی عرضه می شوند: PC و Mac. هر دو کاملاً کاربردی هستند ، اما از نگاه و احساس متفاوتی برخوردار هستند و بسیاری از افراد یکی یا دیگری را ترجیح می دهند.

PC

این نوع رایانه با کامپیوتر اصلی IBM که در سال 1981 معرفی شد ، آغاز شد. سایر شرکت ها شروع به ایجاد رایانه های مشابهی کردند ، که به آنها IBM PC Compatible (که اغلب برای PC کوتاه می شود) شناخته می شوند. امروزه این رایج ترین نوع رایانه شخصی است و به طور معمول شامل سیستم عامل مایکروسافت ویندوز است.

Mac

رایانه Macintosh در سال 1984 معرفی شد و این اولین رایانه شخصی است که به طور گسترده ای با یک رابط کاربری گرافیکی یا GUI (تلفظ گووی) به فروش می رسد. همه مک ها توسط یک شرکت (اپل) ساخته می شوند و تقریباً همیشه از سیستم عامل Mac OS X استفاده می کنند.


قسمت های دیگر


قسمت دوم


قسمت سوم 


قسمت چهارم 


قسمت پنجم


قسمت ششم

 


نویسنده: رضا کرمانیان... بازیدها: 573 - نظرات : 0 دارای ودیدیو دسته بندی: کامپیوتر

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی