درحال بارگذاری

اصل هفتم مدیریت انسان ها "کارمنداني را انتخاب کنيد که با فرهنگ سازمانتان سازگارند"

تاریخ: جمعه, 14 تیر 1398

نویسنده: رضا فانی... بازیدها: 515 - نظرات : 0 دسته بندی: مدیریت


اصل هفتم

کارمنداني را انتخاب کنيد که با فرهنگ سازمانتان سازگارند.ممکن اسن کارمند خوب من، کارمند بد شما باشد

براي بسياري از مديران اتفاق افتاده که فردي را که داراي مهارت شغلي و قابليت زيادي است، استخدام مي کنند، اما اندکي بعد از کرده خود پشيمان مي شوند. درست است که مهارت در شغل، يکي از مولفه هاي بسيار مهم براي «کارمند خوب شدن» است، ولي هيچ گاه از تاثير بسيار زياد  فرهنگ سازمان در موفقيت و يا شکست شغلي يک کارمند غافل نشويد.

بخش عمده اي از کارايي و توانايي هاي يک کارمند عموما به صورت سليقه اي ارزيابي مي شود.مديران و همکاران معمولا در اين زمينه تفسير هاي خاص خود را دارند: مثبت يا منفي بودن  تفسير ها بستگي به آن دارد که فرد مورد نظرتا چه حد متناسب با فرهنگ سازمان سازگاري دارد، با احتمال زياد مي توان ادعا کرد که او فردي يا کارايي بالا قلمداد مي شود.فرهنگ هر سازمان مجموعه اي از تعاريف مشترک است.هسته اي اصلي اين مجموعه شامل مشترکات اکثريت اعضاي سازمان است.به عنوان مثال فرهنگ سازماني، در رايان اير در کشور ايرلند، ارزش را در رقابت و سخت کوشي مي بيند. بر عکس در شرکت محصولات بهداشتي جانسون اند جانسون، فرهنگ غالب  بر همکاري خانواده اي و اعتماد و وفاداري تاکيد دارد. يک کارمند خوب در رايان اير داراي رفتار و وِيژگي هاي بسيار متفاوتي  نسبت به يک کارمند خوب در جانسون اند جانسون خواهد بود.

به عنوان يک مدير بايد به دنبال کارمندي باشيد که با فرهنگ سازمان شما سازگاري دارد. اگر تصميم به استخدام يک همکار جديد داريد.سعي کنيد کسي را انتخاب کنيد که داراي ارزش هاي مشابه با ارزشسازمان شما بوده و بيشتر ارزش هاي سازمان با ارزش هاي او منطبق است.به اين منظور بهتر است ارزش هاي سازمان خود را کاملا مشخص کنيد تا هنگام استخدام کارمند جديد،بهتر بتوانيد ارزش هاي فردي آنان را  با ارزش هاي حاکم بر سازمان مطابقت دهيد.در ضمن مصاحبه، سوال هايي مطرح کنيد که فرصتي را براي بيان ارزش هاي فردي متقاضي فراهم کند. سعي کنيد مواردي نظير ميزان خلاقيت و ريسک پذيري، اعتقاد به کل نگري يا جزئي نگري، تاکيد بر هدف و يا وسيله، همکاري تيم يا فرد گرايي ملايمت در کار و يا رقابت کردن و سخت گيري، تمايل به ثبات و يا تلاش براي پيشرفت به بحث گذاشته شود.اين ها مواردي است که بدنه فرهنگي سازمان شما را تشکيل مي دهد.

اگر مديري هنگام استخدام به اين نکته توجه نکرده و فردي که با فرهنگ سازمان سازگاري ندارد را استخدام کند، به احتمال بسيار زياد اين همکار جديد با کمبود انگیزه و عدم تعهد مواجه واز شغل و سازمان خود ناراضی خواهد شد.از نظر دیگران، کارایی چنین کارمندی نسبت به کارمندی با کارایی مشابه اما دارای فرهنگی منطبق بر فرهنگ سازمان ضعیف تر ارزیابی خواهد شد. در چنین شرایطی منطقی است احتمال تغییر شغل بسیار زیادتر باشد.


نویسنده: رضا فانی... بازیدها: 515 - نظرات : 0 دسته بندی: مدیریت

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی