درحال بارگذاری

اصل ششم مدیریت انسان ها "سان هایی که از خودآگاهی بالاتری برخوردارند بهترند"

تاریخ: پنجشنبه, 13 تیر 1398

نویسنده: رضا فانی... بازیدها: 459 - نظرات : 0 دسته بندی: مدیریت


اصل ششم 

انسان هایی که از خودآگاهی بالاتری برخوردارند بهترند

همه می دانیم که افراد مختلف، شخصیت های متفاوتی دارن، بعضی ارام و مطیع هستند. بعضی دیگر شلوغ و پر هیجان، برخری خونسرد و برخی دیگر زود جوش می اورند.

تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام شده و در آنها، پنج بعد پایه برای شخصیت انسان ها مشخص شده است که می تواند ویژگی های  شخصیتی گوناگون را تشریح کند:

برونگرایی: ایا خود را فردی برونگرا می بینید(اجتماعی و زود جوش) یا درونگرا (تودار و خجالتی)

موافقت گرا: ایا در بیشتر مواقع، با دیگران موافقت می کنید(بساز و آسان گیر هستید)یا کمتر با دیگران موافقت می کنید(ناسازگار و مخالف)

هوشیاری و خودآگاهی: ایا خود آگاهی شما در امور مختلف زیاد است (منطقی و منظم)و یا کم

کنترل احساسات: ایا در احساسات خود ثبات دارید(ارامش و اعتماد به نفس) یا بی ثبات هستند(هیجانی و بدون اعتماد به نفس)

مشتقاق برای تجربه های نو:آیا در مواجهه با تجربه های نو با آغوش باز روبه رو می شوید(خلاق و مشتاق) یا بسته هستید(سنتی  و پیرو راه دیگران)

مطالعات زیادی برای یافتن ارتباط بین این پنج خصیصه و کارایی شغلی افراد انجام شده است.نتایج این مطالعات نشان داده که تنها میزان هوشیاری و خود آگاهی بر روی عملکرد شغلی تاثیر گذار است. جالب انجاست که این خصیصه یعنی میزان خوآگاهی ، مستقل از نوع شغل، بر روی عملکرد افراد در شغل های مختلف تاثیر گذار است. معمولا افراد مستقل، قابل اعتماد،محتاط،مراقب،برنامه ریز،مرتب، سخت کوش و هدفمند هستند. این ویژگی ها در اکثر مشاغل، کارایی بالاتری را در کنار توصیه ای  که در اصل 1 داشتیم که«خصوصیات فردی را فراموش کنید،رفتار مهم است»، اگر  به دنبال خصیصه ای هستید که بتواند کارآیی  شغلی رادر مشاغل خاص ، دیگر خصیصه ها مهم نیستند. به عنوان مثال  تحقیقات نشان داده که برونگرایی خصیصه مهمی برای مشاغلی مانند مدیریت و فروش است.از نظر منطقی نیز این نکته قابل درک است، زیرا این مشاغل به تعاملات اجتماعی زیادی نیاز دارند.

ممکن است بعضی افراد از این نکته تعجب کنند که توانایی کنترل احساسات ارتباط مشخصی با عملکرد افراد ندارد. به صورت شهودی، اینگونه به نظر می رسد افرادی که دارای ارامش و اطمینان بیشتری هستند،می توانند کار خود را بهتر از افرادی  که مظطرب و نگران اند، انجام دهند. ولی مطالعات نشان داده که این افرادی  که در احساسات خود دارای ثبات نیستند، یا از همان ابتدا در فرایند استخدام قبول نمی شوند و یا اینکه پس از استخدادم، قادر به ادامه و همکاری و ماننن در کار خود نبوده اند.

 

 

 


نویسنده: رضا فانی... بازیدها: 459 - نظرات : 0 دسته بندی: مدیریت

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی