درحال بارگذاری

آموزش PHP - حلقه ها بخش دوم

تاریخ: سه شنبه, 11 تیر 1398

نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 566 - نظرات : 0 دسته بندی: برنامه نویسی


در آموزش ثبل با بخش اول اول از آموزش حلقه ها در php همراه شما بودیم ، در این مطلب نیز با بخش دیگری از آموزش حلقه ها در php همراه شما هستم. در این اموزش میخواهیم شما را با دو حلقه while و do while  آشنا کنیم. این حلقه ها برای انجام یککار تکراری تا زمان درست بودن یک شرط استفاده میکنیم.

حلقه while: 

در مواردی که در ابتدای کار تعداد تکرار های دستورالعمل ها مشخص نمی باشد معمولا از این ساختار استفاده می شود.این ساختار به شکل زیر مورد استفاده قرار می گیرد.

while(condition)
{
   //codes
}

هنگام اجرای این دستور , اگر شرط حلقه درست باشد دستورات حلقه اجرا میشوند در غیر این صورت از حلقه خارج می شود.برای اینکه حلقه خاتمه یابد , شرط حلقه باید داخل حلقه برابر false یا غلط شود.یعنی باید شرایطی در داخل حلقه ایجاد شود تا شرط حلقه بعد از مدتی ارزش نادرستی پیدا کرده و حلقه خاتمه یابد.اگر شرط حلقه همیشه درست باشد حلقه تکرار بی نهایت ایجاد می شود.

مثال: فرض کنید میخواهیم به کمک این حلقه اعداد از ۰ تا ۱۰ را چاپ کنیم در این حالت داریم:

$i=0;
while($i=10)
{
   echo $i;
   $i++;
}

حلقه do while: 

این ساختار نیز عملکردی همچون حلقه های while دارد با این تفاوت که شرط حلقه while در ابتدای حلقه بررسی میشود اما شرط حلقه do … while در انتهای حلقه بررسی می شود.دستورات موجود در حلقه do … while بدون توجه به درست یا نادرست بودن شرط حلقه حداقل یک بار اجرا خواهند شد.در این ساختار نیز اگر شرط حلقه در داخل حلقه نقض نشود , حلقه های بی نهایت ایجاد می شود. شکل این حلقه به صورت زیر است:

do
{
   //codes
}while(condition);

مثال: فرض کنید میخواهیم کد مثال قبل یعنی چاپ اعداد از ۰ تا ۱۰ را با do while بنویسیم. داریم:

$i=0;
do
{
   echo $i;
   $i++;
}while($i=0);

  • تفاوت اصلی در حلقه while و حلقه do while در این است که اگر شرط حلقه while اشتباه باشد دستورات اجرا نخواهند شد. اما در do while  دستورات حداقل یکبار اجرا خواهند شد به این شکل که اگر شرط do while نیز اشتباه باشد هم یکبار دستورات اجرا میشوند و این به خاطر این است که ابتدا درستورات را اجرا میکند و بعد از آن شرط را بررسی میکند.

. به پایان این مطلب رسیدیم و در مطالب آتی شما را بیشتر با این حلقه و انواع دیگر حلقه ها آشنا خواهیم کرد.

نظر شما چیست؟ شما می توانید نظرات ،پیشنهادات و اطلاعات خود را در رابطه با این مطلب و موضوعات مربوط از طریق قسمت نظرات با ما و سایر بازدیدکنندگان در میان بگذارید.


نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 566 - نظرات : 0 دسته بندی: برنامه نویسی

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی