اگر شما ایده ای برای راه اندازی یک کسب و کار دارید و یا صاخب یک کسب و کار هستید و از موفقیت کسب و کار خود در آنده اطمینان ندارید ممکن است این مطلب به شما کمک کند تا در رابطه با آینده کسب و کار خود تصیمات بهتری بگیرید. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید و در انتها نظرات و پیشنهادات خود را برای استفاده ما کاربران سایت را با ما در میان بگذارید.
شرکت خدمات بیسیم گوگل، Project Fi، ماجراجویی جدید این کمپانی صاحبنام است که موفقیت یا شکست آن هنوز معلوم نیست. در حال حاضر این پروژه تنها بر روی Nexus 6 کار میکند و برای کاربران عادی (یا خانوادههایی که از دادهی مشترک استفاده میکنند) قیمت رقابتی ندارد. اما چیزی که این سرویس را از رقبایش متمایز میکند روش پرداخت است. کاربران برای مکالمهی بدون سقف، ۲۰ دلار در ماه و برای هر ۱۰ گیگابایت دیتای استفاده شده ۱۰ دلار میپردازند. اگر از همهی دیتا استفاده نکنید در پایان ماه پول شما باز میگردد (که احتمالاً روی قبض ماه بعد حساب میشود). شرکتهای مختلف ارائه دهنده خدمات ارتباطی انواع اعتبار دیتا را امتحان کردهاند؛ مثلاً T-Mobile به شما اجازه میدهد دیتا را تا یکسال نگه دارید، اما بازگرداندن پول برای دیتای استفاده نشده معمول نیست.
روش پرداخت برای این سرویس گوگل اما در مقایسه با روشهای Verizon، AT&T، و T-Mobile متفاوت است. اما متفاوت بودن از رقبا، تضمینی برای موفقیت شما نیست. ممکن است ایدهای که در ظاهر جالبترین ایدهی سالهای اخیر به نظر میرسد، به ذهن شما برسد اما این به خودی خود و به تنهایی اهمیت ندارد. یک مدل کسب و کار باید علاوه بر تمایز با رقبا، مشخصات دیگری نیز داشته باشد.
در ادامه سه ویژگی مهم برای هر مدل کسب و کار معرفی میشود تا ببینید آیا ایدهی جدید شما از نظر تئوری ثبات لازم برای موفقیت را دارد یا خیر:
۱. آیا نیازی را برآورده میکنید؟
هر کسب و کار جدید لزوماً یک نیاز اساسی را برآورده نمیکند. اما بسیاری از کسب و کارهای خوب چنین حالتی دارند. تلفن هوشمند دنیای جدید مثال خوبی است. همچنین صفحههای انرژی خورشیدی که روی پشتبام خانهها و ساختمانهای تجاری نصب میشوند نیز مثال دیگری از این ایدهها هستند. محصولات کشاورزی مقاوم در برابر کمآبی، ظروف تفلون و بسیاری چیزهای دیگر که به ذهنتان میرسد مصداق چنین کسب و کارهاییاند. از طرفی همهی محصولاتی که برای برطرف کردن یک نیاز برآورده نشده از مشتریان طراحی میشوند هم لزوماً موفق نخواهندشد. عدم موفقیت میتواند به دلایل مختلف باشد؛ مثلاً چیزی که به نظر شما ضروری میآید ممکن است برای مصرفکنندگان جذابیتی نداشته باشد، یا اینکه شما از ضرورت یا نیاز بازار برداشت اشتباهی داشتهاید، یا به نحوی در برقراری ارتباط با مشتریان شکست خوردهاید و یا بخشهایی از محصول یا خدمات شما آنقدر بد بوده که وجوه مثبت و مزیت اصلی محصولتان را در چشم مشتری بیاثر کرده است. اما نکته مهم این است که حل یک نیاز تازه همیشه “یک نشانهی خوبی” است که شما در مسیر درست هستید.
۲. آیا شبکه توزیع متفاوتی ارائه میدهید؟
توزیع و رساندن محصول یا خدمات به دست مشتریان میتواند اهمیتی همسطح با خود محصول داشتهباشد. فروش کاتالوگی (یکی از روشهای فروش که در آن مشتری بدون دیدن محصول، تنها از روی کاتالوگ یا بروشور محصول مورد نظر را سفارش میداد.) در قرن ۱۹ موفق بود چون در آن زمان ناگهان با رایج شدن این روش افرادی که در شهرهای بزرگ و مرکزی زندگی نمیکردند این فرصت را پیداکردند که به محصولات ضروری که به روشهای دیگر قابل دستیابی نبودند دسترسی داشتهباشند. ارائهی اینترنت بیسیم در هواپیما نیاز جدیدی را برآورده کرد، و در عین حال شبکه جدیدی برای ارائهی خدمات اینترنتی فراهم کرد. همچنین، افزایش کامیونهای غذا نیز مثال دیگری است از رشد شبکههای جایگزین ارائه و توزیع کالا. بهیاد داشته باشید مشتریان فقط محصول و خدمات کمپانی یا استارتاپ شما را نمیخواهند، آنها میخواهند محصولات و خدمات مورد نیازشان در دسترس و دستیابی به آن آسان باشد.
۳. آیا مانع یا موانعی را برطرف کردهاید؟
گاهی تنها برطرفکردن موانع یا مشکلات موجود بر سر راه مشتریان مهمترین خدماتی است که یک شرکت میتواند ارائه بدهد. یک مثال خیلی خوب در این زمینه، Men’s Wearhouse است. این شرکت بیش از آنکه تنها یک فروشندهی کت و شلوار با قیمتهای نسبتاً پایین و تخفیفات گهگاه باشد، ارائهکننده خدمات مشاوره برای کمک به افراد در پیدا کردن پوشاک جانبی و ترکیب لباسهای مختلف است. البته در عین حال این کمپانی با ارائهی پوشاک جانبی با حاشیه سود بالاتر به بازگشت سودی که کت و شلوارهای تخفیفی ندارند کمک میکند. از خدمات جالب دیگر این کسب و کار این است که برای مشتریانی که وقت زیادی ندارند و در عین حال نیاز به اصلاح و انجام تغییراتی بر روی کت و شلوارهای خود داشتهباشند این فروشگاه معمولاً تغییرات مورد نظر را در زمانی کوتاه و سریع برای آنها انجام میدهد. این مدل کسب و کار فروشگاه Men’s Wearhouse به مشتریان طبقه متوسط خدماتی را ارائه میدهد که معمولاً در فروشگاههای پوشاک سطح بالاتر دیده میشود.
وقتی به کسب و کار جدیدی فکر میکنید از خودتان بپرسید ممکن است کدامیک از این سه کار را برای مشتریها انجام دهد. اگر توانستید حداقل یکی از این موارد را در محصول یا خدمات خود پیدا کنید، به احتمال زیاد در مقایسه با راهاندازی کسب و کاری مشابه سایر رقبا، مدل مورد نظر شما شانس بهتری برای خلق کسب و کاری موفق دارد.