درحال بارگذاری

CDN چیست؟ "شبکه تحویل محتوا"

تاریخ: پنجشنبه, 06 تیر 1398

نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 641 - نظرات : 0 دسته بندی: وب


در این مطلب میخواهیم با معنی ،کاربرد و خاصیت های CDN آشنا شویم و نحوه ی کار آن را بیاموزیم.پس در ادامه با این مطلب همراه ما باشید تا بیشتر با این مفهوم آشنا شوید.

Content Delivery Network (یا به اختصار CDN) وظیفه ی رساندن اطلاعات (فایل ها ،محتوا و...) وب سایت شما را به بازدید کننده سایت شما را دارد. بعبارتی با توزیع اطلاعات شما در سرور های مختلف در سراسر وب اطلاعات درخواستی بازدید کننده را از نزدیک ترین سرور محلی برای بازدید کننده ارسال میکند و باعث افزایش سرعت سایت و بارگذاری اطلاعت سایت میشود. در نتیجه cdn ها باعث افزایش سرعت سایت و کاهش زمان بارگذاری خواهند شد. در تعریفی دیگر از cdn میتوان گفت که "به هر گونه شبکه ای که برای تحویل محتوای دیجیتالی بهینه سازی شده باشد شبکه تحویل محتوا می گویند".

 

CDN چطور کار میکند؟

شبکه های توزیع محتوا یا cdn معمولا دارای مجموعه سرور های زیاد و در سرار دنیا می باشند و زمانی که شما استفاده از آنها را در وب سایت خود فعال کنید این سرویس اطلاعات را در سرور های خود ذخیره میکند و وظیفه تحویل محتوهای مشخص شده به کاربر را به عهده میگیرند.

حالا در نظر بگیرید سرور اصلی ما در ایران باشد اگر کاربری از کشور آلمان اقدام به بازدید از وب سایت ما نماید اطلاعاتی که به شکل cdn مشخص شده اند را مستقیما از وب سایت ما دریافت نخواهد کرد بلکه درخواست اطلاعات برای شبکه توزیع ارسال خواهد شد و از نزدیک ترین سرور به کاربر نهایی ارسال خواهد شد. فرض بگیرید cdn ما دارای یک سرور در آلمان باشد درنتیجه اطلاعات درخواستی از محل سرور آلمان برای بازدید کننده های آلمانی ارسال خواهد شد که باعث بارگذاری و دریافت سریع تر سایت برای کاربران آلمانی خواهد شد. با این کار علاوه بر افزایش سرعت وب سایت به دلیل بارگذاری اطلاعات از سرویس cdn میزان استفاده از پهنای باند وب سایت شما نیز به شکل چشمگیری کاهش خواهد یافت. (چرا که اطلاعات از سرور های cdn دریافت خواهند شد)

به نکته توجه داشته باشید که cdn ها قابلیت پشتیبانی از تمامی فایل های ثابت شما را دارا هستند. برای مثال میتوانید برای تصاویر،فایلهای جاوا اسکریپت ،سی اس اس و... از این شبکه ها استفاده کنید و تنها فایلهای html را از سرور خود ارسال کنید.

اگر محل سرور شما با محل خود شما (محلی که از آن اقدام به بازدید سایت میکنید) یکی باشد ممکن است این افزایش سرعت برای شما محسوس نباشد. باید توجه کنید که این روش زمانی تاثیر خود را نشان میدهد که از فاصله های دوتر از محل سرور خود اقدام به بازدید سایت شما شود.

 

چرا از cdn استفاده کنیم؟

در زیر برخی از دلایلی که به ما نشان میدهد چرا باید از این سریس ها استفاده کنیم را برای شما لیست کرده ایم:

  • سرعت بیشتر در بارگذاری سایت و افزایش رضایت بازدیدکنندگان از کیفیت بارگذاری
  • بهبود وضعیت سئو سایت شما
  • کسب رتبه بهتر در نتایج جستجوی گوگل و رنکینگ های دیگر
  • بهینه کردن وب سایت شما
  • کاهش مصرف پهنای باند و ترافیک سرور و هاست شما
  • ایندکس گذاری سریع تر صفحات سایت توسط روبات های گوگل و سایر موتورهای جستجو
  • ارتباط و همخوانی راحت با سیستم های مدیریت معروف
  • پراکنده شدن داده های ثابت شما در سرور های مختلف و بالا رفتن سرعت دانلود آنها
  • و....

MaxCDN، VPS.net و Amazon Cloudfront  برخی از سرویس دهنده های cdn می باشند که شما میتوانید از آنها در وب سایت های خود استفاده کنید. از آنجایی که استفاده از این روش تاثیر بالایی در سئوی سایت شما دارد به شما توصیه میکنیم حتما از این روش در وب سایت های خود استفاده کنید.

برای بررسی امتیاز سایت خود به لحاظ استفاده از cdn ها و سرعت بارگذاری صفحات به شما وب سایت gtmetrix را پیشنهاد می کنیم.

به زودی آموزشی در رابطه با نحوه ی استفاده از این وب سایت را برای شما فراهم خواهیم کرد.

نظر شما چیست؟ شما می توانید نظرات ،پیشنهادات و اطلاعات خود را در رابطه با این مطلب و موضوعات مربوط از طریق قسمت نظرات با ما و سایر بازدیدکنندگان در میان بگذارید.


نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 641 - نظرات : 0 دسته بندی: وب

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی