اصل دوم
معرفی واقع بینانه شغل
اکثر مدیران در زمان مصاحبه با متقاضیان، صرفا به جنبه های مثبت شرکت توجه کرده و معموا در خصوص ماموریت های جذاب ،همدلی بین کرمندان، فرص فروان برایپیشرفت، مزایای وب و موضعاتیاز ای قبیل صحبت مکنند ار چه مدران بر قاط ضعف شرکت کاملا واقف اندف ام درزمان مصحبه چیزی آنها به زبان نمی آون. اصلچه لیلی درد که یک جله مصاحب خب،با گایردها ها شلات شرکت تل ش/
مدیراکه درحماحبه نها در بارهواد مثبت شرکصحبت می ک اشاه بزگی را مرتکب می شند.واقعی ای ات کهمدیرن باای سبک ماب ود را درمعرض مواجهه بسعی زو نگمکرندان،رار میدند. هامی ه تنا چند هفته و یاچند ماه بعد، کارمند تزه ادام شده از ادامه همکاری منصرف می شودتمام آ ساعتی که صرف انجام مصاحبه و انتخاب گزینه ماسب شده است.به هدر خواهد رفت.
نشا دادن آنچه واقعا در شرکت می گذد متقاضی را با یا و معایب شرکت، بل از قبول همکاری اشنا میکند. این درست مخالف روندی است که غالبا در مصاحبه ها روی میدهد: مصاحبه هایی که در آنها، مدیران تنها مزیت های رکت خود را با الفاظ زیرکانه به رخ متقاضی میکشد.این کار کارمند تازه را با انتظارات اشتباه راهی شرکت می کند،هیچ شرکت و سازمانی کامل نیست و حتما در کنار مزایا معایبی نیز دارد
اگر در حین مصاحبه، متقاضی کار اطلاعات اغراق آمیز و نادرستی دریافت کند چند پی آمد نامناسب به وجود خواهد آمد: اول آنکه ممکن است متقاضی نامناسب به کار علاق مند شده و مشغول به کار شود درواقع با این کار، احتمال استخدام نیروی انسای مناسب کاهش می یابد. شرایطی که در اینده نزدیک دلسردی و عدم کارایی همکار جدید را در پی خواهد داشت. دوم اینکه عدم ارائه اطاعات کامل و اشاره نکردن به معایت در کنار مزایا انتظارات نادرستی را در ذهن متقاضی ایجاد می کند اگر چنین فردی اسخدام شود به احتمال زیاد در نهایت دلسرد و مایوس خواهد شد. سوم آنکه کارمندان جدید هنگام مواجهه غیر منتظره با نکات منفی شرکت خلاقیت و مسئولیت پذیری خود را از دست می دهند.
شواهد نشان می دهد افرادی که در زمان مصاحبه، اطلاعاتی کامل اعم از معایب و مزایای شرکت را دریافت کره اند، انتظارا کمتر و واقع بینانه تری دارند و در شرایط مختلف با کار خود و مشکلات آن بهتر کنار می ایند.
طبیعی است که اسعتفای زود هنگام در این شرکت ها کمتر دیده میشود .حالت معکوس زمانی است که متقاضیان در زمان مصاحبه فقط با روی مثبت سکه اشنا می شوند.این متقاضیان با اشتیاق زیادی کار را شروع می کنند. اما این نوع آغاز همکاری به سرعت نارضایتی سازمان وهمکار جدید را با خود به همراه می آورد