درحال بارگذاری

محیط برنامه نویسی Komodo IDE و ویژگی های آن

تاریخ: سه شنبه, 30 اردیبهشت 1399

نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 1167 - نظرات : 0 دسته بندی: برنامه نویسی


اگر شما هم در زمینه برنامه نویسی مشغول به فعالیت باشید شاید نام این محیط توسعه را شنیده باشید و یا حتی از آن استفاده کرده باشید. Komodo IDE در حال حاضر دارای دو نسخه ی رایگان و تجاری است که تفاوت های در کارایی و پشتیبانی از زبان های برنامه نویسی دارند و شما می توانید از آنها استفاده کنید. در این مطلب قصد دارم تا شما را با این محیط توسعه قدرتمند آشنا کنم. پس در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

برای زبان های برنامه نویسی مختلف محیط های توسعه ی زیادی وجود دارند که شما می توانید از آنها استفاده کنید و شما می توانید برای استفاده از آنها دلایل خود را داشته باشید. مثلا بسیاری برای توسعه برنامه هایی با زبان php از محیط توسعه phpstorm که یک محیط خیلی قدرتمند و کامل برای توسعه php است استفاده می کنند. ویا برای برنامه نوسی به زبان c# و یا توسعه تحت وب با ASP.net  بهترین محیط توسعه ای که پیدا می شود محیط توسعه Visual Studio است. اما گاهی تجربه کردن محیط های توسعه دیگر هم می تواند تجربه ای لذت بخش باشد. حالا اگر شما دوست دارید تا یک تجربه شیرین برای توسعه داشته باشید پیشنهاد می کنم حتما محیط Komodo IDE را روی سیستم خود نصب و امتحان کنید.

در حال حاظر که مشغو نوشتن این مطلب هستم نسخه 11.1 این محیط برنامه نویسی برای استفاده در دسترس است و به نسخه 12 آن هم به تازگی منتشر شده است. همونطوری که در بالا به اون اشاره کردم شما برای استفاده از این محیط می تونید نسخه رایگان اون رو دانلود و نصب کنید و یا نسخه پولی اون رو خریداری کنید. "البته که در ایران می تونید نسخه کرک شده اون رو استفاده کنید. اما ه بهتر بود شرایط به گونه ای بود که می تونستیم نسخه پولی اون رو به راحتی و با قیمت مناسب خریداری و استفاده کنیم..."

نکته: نسخه رایگان Komodo تحت عنوان Komodo Edit را می توانید به شکل رایگان از این لینک دانلود کنید.

همانطور که مشخص است نسخه رایگان بیشتر یک ادیتور مثل Visual Studio Code و یا sublimeText و Notepad++ است که به شما امکان ویرایش سریع کدها و توسعه دادن برنامه های شما را می دهد ولی نسخه پولی آن در واقع یک محیط توسعه کامل تر و با امکاناتی بیشتر از یک ادیتور ساده است.

 Komodo IDE:

این محیط توسعه (با نام کامل ActiveState Komodo IDE) محیط مل برای برنامه نویسی به زبان های مختلف مثل  پایتون ،php ،Html ، Css ،پرل و... است و تقریبا می توان گفت بیشتر یا تمام زبان های برنامه نویسی را به شکل داخلی و یا با نصب افزونه های خاص پشتیبانی می کند. نکته مثبت آن هم امکان استفاده از آن روی سیستم عامل های محبوب ویندوز ،مکینتاش و لینوکس است که این امکان را به شما می دهد تا از این محیط توسعه روی هر سیستم عاملی که دوست دارید استفاده کنید.

در نسخه های جدید این برنامه شما امکان مدیریت و ویرایش دیتابیس و نمایش داده های دااخل اون ها رو هم دارید که می تونه یک امکان مفید برای شما باشه و باعث سریع تر شدن کد نویسی شما بشه. اولین نسخه این محیط توسعه تقریبا در 20 سال پیش یعنی سال 2000 منتشر شده و آخرین نسخه هم در سال 2020 نسخه 12 اون هست.

از ویژگی های مهم این محیط توسعه می تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان کامل کننده کد (Code Intelligence): این محیط توسعه دارای یک ویرایشگر قدرتمند برای در اختیار شما قرار می دهد که امکان هایلایت کردن کدها ،کامل کننده خودکار کد ،اطلاح کد و موارد دیگر را دارا است.
  • دیباگینگ و یونیت تست ( Debugging and Unit Testing ): این نرم افزار دارای یک محیط گرافیکی برای دیباگ و تست است که امکانات زیادی را در این زمینه در اختیار شما قرار می دهد.
  • پشتیبانی از ورژن کنترل (Version Control): اگر شما در برنامه نویسی خود و پروژه های خود از برنامه های کنترل نسخه مثل Git, Mercurial, Subversion, CVS, Perforce and Bazaar استفاده می کنید باید به این نکته توجه کنید که کومود از تمامی این ورژن کنترلر ها پشتیبانی می کند.
  • افزونه ها (پلاگین) های بسیار: درست مثل بیشتر محیط های توسعه این محیط نیز دارای تعداد زیادی پلاگین است که می توانید از آنها در این محیط توسعه استفاده کنید.
  • پشتیبانی از تیم برای توسعه
  • پشتیبانی از بیشتر زبان های برنامه نویسی: این محیط توسعه از بیشتر زبان های برنامه نویسی پشتیبانی می کند و تقریبا شما می توانید برای هر زبان برنامه نویسی از آن استفاده کنید.
  • مدیریت گردش کار (Workflow Management)
  • پشتیبانی از فایل های چندین زبانه: فرض بگیرید در حال ویرایش یک سند Html هستید در این حالت شما قادر هستید تا کدهای CSS و jаvascript را در HTML ویرایش کنید. همچنین در فایلهای php و...
  • پشتیبانی از فریمورک های برنامه نویسی مثل Rails ،Zend ،لاراول و...
  • پشتیبانی از وردپرس و دروپال
  • پشتیبانی از اضافه کردن کتابخانه های third-party
  • پیشنمایش زنده در زمان کد نویسی
  • و...

در نهایت به شما توصیه می کنم برای یک بار هم که شده این محیط توسعه را روی سیستم خود نص کند و از تجربه کار با آن لذت ببرید. و در نهایت بهترین انتخاب را برای توسعه برنامه های خود داشته باشید. به نظر من داشتن این محیط توسعه به عنوان یک محیط توسعه جانبی با سرعت لود بالا برای انجام کارهای سریع و کوچک بسیار خوب است. اما باز هم انتخاب محیط توسعه علاوه بر قدرت و کارایی آن به سلیقه کاربر هم مربوط است. امیدوار این مطلب برای شما کاربردی بوده باشد.

  نظر شما چیست؟ شما می توانید نظرات ،پیشنهادات و اطلاعات خود را در رابطه با این مطلب و موضوعات مربوط از طریق قسمت نظرات با ما و سایر بازدیدکنندگان در میان بگذارید.


نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 1167 - نظرات : 0 دسته بندی: برنامه نویسی

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی