درحال بارگذاری

سیستم مدیریت محتوا چیست و چه مزایایی دارد؟ "معرفی CMS و مزایای آن"

تاریخ: یکشنبه, 02 تیر 1398

نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 663 - نظرات : 2 دسته بندی: برنامه نویسی


سیستم مدیریت محتوا چیست


ما در دنیایی قرار گرفته ایم که همه چیز به سرعت در حال پیشرفت است و این پیشرفت باعث ایجاد ابزار های گوناگون برای تسریع در کارهای مختلف میشود. برای مثال در گذشته شما برای طراحی یک وب سایت نیاز به علم برنامه نویسی و زمان کافی برای ساخت آن داشتید که به لطف پیشرفت های صورت گرفته علاوه بر اینکه زمان و هزینه ساخت و طراحی وب سایت ها به شدت کاهش یافته ،اکثر برای ساخت وب سایت خود حتی نباز به دانش برنامه نویسی هم ندارید. که این خود به لطف ایجاد شدن CMS ها (سیستم های مدیریت محتوا) است. در حال حاضر این سیستم های با قابلیت های زیاد و در زمینه های گوناگون به شکل متن باز و رایگان و یا سرویس هایی با هزینه های ماهانه و... وجود دارند که شما میتوانید بسته به نیاز خود هرکدام را که دوست دارید برای کسب و کار خود انتخاب کنید.


CMS مخفف کلمات Content Management System و یا سیستم مدیریت محتوا است. همانگونه که از معنی آن مشخص است CMS یک سیستم نرم افزار (تحت وب) برای مدیریت سایت شماست (مدیریت محتوا) که به راحتی میتوانید از آن برای مدیریت مطالب ،محصولات ، تصاویر ،کاربران و... استفاده کنید. به کمک این سیستم ها شما به سرعت و سادگی میتوانید اقدام به نوشتن و انتشار مقالات خود کنید ،در وب سایت خود کاربران با دسترسی های متنوع ایجاد کنید (برای مثال کاربرانی که فقط میتوانند مطلب نوشته و منتشر کنند و...) به شکل که برای وب سایت خود سطوح دست رسی و نقش های کاربری گوناگونی ایجاد کرده و به هر کاربر یک نقش کاربری بدهید. این سیستم ها تمامی بخش های مورد نیاز برای مدیریت یک وب سایت را درون خود دارند و حتی بسیاری از آنها شامل افزونه های برای کارهای متفاوت هستند که میتوانید آنها را روی سیستم خود مدیریت خود نصب کنید و امکانات سایت خود را بالا ببرید.


علاوه بر این شما میتوانید از قالب های متنوع برای سایت خود استفاده کنید و حتی اگر دانش برنامه نویسی نیز داشته باشید میت.انید برای این سیستم ها قالب و افزونه های دلخواه خود را ایجاد و استفاده کنید. البته بسیار از افراد با طراحی قالب و افزونه (پلاگین) برای سیستم های مدیریت محتوای متن باز و فروش آنها به کسانی که از این سیستم ها استفاده می کنند برای خود کسب درآمد می کنند. پس شما میتوانید علاوه بر ره اندازی وب سایت خود با یک سیستم مدیریت محتوا با ارائه خدمات برای این سیستم ها برای خود درآمد زایی داشته باشید.
امروزه سیستم های مدیریت محتوای زیادی در جهان وجود دارند که هریک از آنها برای زمینه خاصی استفاده میشود (برای مثال سیستم های فروشگاهی ،انجمن های گفتگو و....) اما در کل تمامی آنها وضیفه تولید محتوا و مدیریت ساده و قوی برای این کار را دارند. شما میتوانید در میان این سیستم ها بهترین و نزدیک ترین سیستم به کار خود را انتخاب کنید.

 

همانطور که در بالا ذکر شد در گذشته مدیران وب سایت ها برای کار با سایت خود ،محتوا گذاری درآن و اعمال تغییرات متفاوت نیاز به فراگرفتن دانش برنامه نویسی تا حد نیاز داشته اند اما به لطف سیستم های مدیریت محتوا حتی بدون داشتن ذره ای دانش برنامه نویسی شما نیز میتوانید مدیر یک وب سایت موفق باشید.

کاربرد سیستم های مدیریت محتوا:

  1. ساخت وب سایت های خبری
  2. ساخت وب سایت های دانلود آهنگ ،فیلم ،فایل ،نرم افزار و...
  3. ساخت وب سایت های پشتیبانی
  4. ساخت وب سایت های اطلاع رسانی
  5. ساخت وب سایت های چند رسانه ای
  6. ساخت وب سایت های شخصی
  7. ساخت وب سایت های فروم گفتگو یا پرسش و پاسخ
  8. ساخت وب سایت های فروشگاهی
  9. ساخت وب سایت های سازمانی و شرکتی
  10. و بسیاری وب سایت های دیگر در تمامی زمینه ها

مزایای استفاده از سیستم میدیریت محتوا:

  1. امینت بالای وب سایت
    این جمله که با بالا تر رفتن کاربرانی که از یک سیستم خاص برای وب سایت خود استفاده میکنند هکر ها نیز بیشتر به حمله به آن سیستم ها علاقه مند می شوند و باگ ها آنها به سرعت پیدا میشود اما این نکته را هم در نظر بگیرید که سیستم های مدیریت محتوای محبوب در دنیا هریک تیم های توسعه و پشتیبانی زیادی در سطح دنیا دارند و به همان اندازه و گاها سریع تر اقدام به رفع خطا و مشکلات و انتشار نسخه های امنیت برای کاربران خود میکنند.
  2. به روز رسانی های سریع
    وقتی شما از یک سیستم مدیریت مطمئن و دارای تیمی قوی استفاده میکنید این ویژگی برای شما کاملا مشخص میشود. به این شکل که تیم های توسعه هر از گاهی اقدام به انتشار به روز رسانی های متفاوب برای سیستم خود می کنند که این بره روز رسانی ها علاوه بر رفع مشکلات امنیتی امکانات جدید را نیز برای شما فراهم میکنند و این وقتی لذت بخش است که شما بدون حتی کوچکترین کد نویسی و تنها با به روز رسانی سیتم مدیریت خود میتوانید از آنها استفاده کنید. (پس یک سیستم با تیم پشتیبانی قوی و فعال را برای خود انتخاب کنید)
  3. سادگی در استفاده
    در اصل این سیستم های برای همین کار به بازار عرضه شده اند تا مدیریت یک وب سایت را برای کاربر نهایی که دانش برنامه نویسی ندارد به ساده ترین شکل ممکن تبدیل کند. در نتیجه کاربران به سادگی میتوانند مطالب ،محصولات ،کاربران و.... را در وب سایت های خود مدیریت کنند.
    در زیر یک سری از مزایای دیگر استفاده از این سیستم ها را به اختصار بیان میکنیم:
  4. کنترل ساده
  5. درج و تلید ساده و سریع محتوا
  6. انعطاف پذیری بالاتر
  7. گزارش گیری های متفاوت و گوناگون از محتوا
  8. مدیریت دیتابیس
  9. مدیریت خطا های داخلی و گاها رفع آنها
  10. مدیریت بهتر و قوی تر از محتوای چند رسانه ای و تصاویر و فایلها
  11. مدیریت چند کاربره و با دسترسی های متنوع
  12. آمار بازدید وب سایت و مطالب
  13. افزونه های متنوع و ماژولار بودن
  14. قالب های متنوع و گوناگون
  15. چند زبانه بودن
  16. جلوگیری از انتشار مطالب تکرار و آپلود فایل های مشکوک و غیر مجاز
  17. سیستم مدیریت نظرات
  18. فروشگاه قوی و قدرتمند
  19. کاهش زمان استفاده ،تولید و مدیریت
  20. کاهش هزینه های طراحی سایت
  21. و.....

سیستم های مدیریت محتوا به زبان های گوناگون برنامه نویسی و با کارایی و امکانات متفاوت وجد دارند که آینده در رابطه با بهترین سیستم های مدیریت محتوای موجود نیز مطلبی را برای شما آماده خواهیم کرد.

 

نظر شما چیست؟ شما می توانید نظرات ،پیشنهادات و اطلاعات خود را در رابطه با این مطلب و موضوعات مربوط از طریق قسمت نظرات با ما و سایر بازدیدکنندگان در میان بگذارید.

 


نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 663 - نظرات : 2 دسته بندی: برنامه نویسی

5 سال پیش

ریحانه

عالی بود****

5 سال پیش

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی