درحال بارگذاری

آموزش پایه کامپیوتر (قسمت هفتم) سیستم عامل

تاریخ: چهارشنبه, 02 بهمن 1398

نویسنده: رضا کرمانیان... بازیدها: 651 - نظرات : 0 دارای ودیدیو دسته بندی: کامپیوتر


سیستم عامل چیست؟

سیستم عامل مهمترین نرم افزاری است که بر روی رایانه اجرا می شود. این حافظه و پردازش های رایانه و همچنین تمامی نرم افزارها و سخت افزارهای آن را مدیریت می کند. همچنین به شما امکان می دهد بدون دانستن نحوه صحبت با زبان رایانه با کامپیوتر ارتباط برقرار کنید. بدون سیستم عامل ، کامپیوتر بی فایده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم عامل ها ، فیلم زیر را تماشا کنید.

 
پ
 

کار سیستم عامل

سیستم عامل کامپیوتر (OS) همه نرم افزارها و سخت افزارهای موجود در رایانه را مدیریت می کند. در بیشتر اوقات ، چندین برنامه رایانه ای مختلف در همان زمان اجرا می شوند و همه آنها باید به واحد پردازش مرکزی کامپیوتر (CPU) ، حافظه و ذخیره سازی دسترسی داشته باشید. سیستم عامل همه این موارد را هماهنگ می کند تا اطمینان حاصل کند که هر برنامه آنچه را که لازم دارد ، می کند.

انواع سیستم عامل ها

سیستم های عامل معمولاً در هر رایانه ای که خریداری می کنید از قبل بارگیری می شوند. بیشتر افراد از سیستم عامل که همراه با رایانه خود است استفاده می کنند ، اما امکان ارتقا یا حتی تغییر سیستم عامل ها وجود دارد. سه سیستم عامل رایج برای رایانه های شخصی مایکروسافت ویندوز ، macOS و لینوکس هستند.سیستم عامل های مدرن از یک رابط کاربری گرافیکی یا GUI (گوجی تلفظ شده) استفاده می کنند. رابط کاربری گرافیکی به شما امکان می دهد تا از ماوس خود برای کلیک بر روی نمادها ، دکمه ها و منوها استفاده کنید و همه چیز با استفاده از ترکیبی از گرافیک و متن به وضوح روی صفحه نمایش داده می شود.

 

رابط کاربری گرافیکی هر سیستم عامل از نگاه و احساس متفاوتی برخوردار است ، بنابراین اگر به سیستم عامل دیگری تغییر دهید ممکن است در ابتدا ناآشنا به نظر برسد. با این حال ، سیستم عامل های مدرن به گونه ای طراحی شده اند که قابلیت استفاده آسان دارند و بیشتر اصول اساسی نیز یکسان هستند.

ویندوز مایکروسافت

مایکروسافت سیستم عامل ویندوز را در اواسط دهه 1980 ایجاد کرد. نسخه های مختلف ویندوز زیادی وجود دارد ، اما جدیدترین آنها ویندوز 10 (منتشر شده در سال 2015) ، ویندوز 8 (2012) ، ویندوز 7 (2009) و ویندوز ویستا (2007) است. ویندوز در اکثر رایانه های شخصی از قبل لود شده است ، که به بهتر شدن آن در محبوب ترین سیستم عامل جهان کمک می کند.

 

سیستم عامل مک

 

macOS (که قبلاً OS X نامیده می شد) یک خط سیستم عامل است که توسط اپل ایجاد شده است. این دستگاه بر روی همه رایانه های Macintosh یا Mac بارگذاری می شود. برخی از نسخه های خاص شامل Mojave (منتشر شده در سال 2018) ، High Sierra (2017) و Sierra (2016) است.

طبق StatCounter Global Stats ، کاربران macOS کمتر از 10٪ سیستم عاملهای جهانی را تشکیل می دهند - بسیار پایین تر از درصد کاربران Windows (بیش از 80٪). یکی از دلایل این امر این است که رایانه های اپل تمایل به گران شدن دارند. با این حال ، بسیاری از افراد نگاه و احساس macOS را نسبت به ویندوز ترجیح می دهند.

لینوکس

لینوکس (تلفظ LINN-ux) خانواده ای از سیستم عامل های منبع باز است ، به این معنی که آنها می توانند توسط همه افراد در سراسر جهان اصلاح و توزیع شوند. این متفاوت از نرم افزارهای اختصاصی مانند ویندوز است که فقط توسط شرکتی که صاحب آن است قابل تغییر است. از مزایای استفاده از لینوکس این است که رایگان است و توزیع های مختلف و یا نسخه های مختلفی نیز وجود دارد که می توانید انتخاب کنید.

طبق StatCounter Global Stats ، کاربران لینوکس کمتر از 2٪ سیستم عاملهای جهانی را به خود اختصاص داده اند. با این حال ، اکثر سرورها لینوکس را اجرا می کنند زیرا سفارشی سازی آن نسبتاً آسان است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد توزیع های مختلف لینوکس ، به وب سایت های اوبونتو ، لینوکس مینت و فدورا مراجعه کنید یا به منابع لینوکس ما مراجعه کنید. برای یک لیست جامع تر ، می توانید به لیست MakeUseOf از بهترین توزیع های لینوکس مراجعه کنید.

سیستم های عامل دستگاه های تلفن همراه

سیستم عامل هایی که تاکنون از آنها در مورد آنها صحبت کرده ایم برای اجرای روی رایانه های رومیزی و لپ تاپ طراحی شده اند. دستگاه های موبایل مانند تلفن ، رایانه لوحی و پخش کننده های MP3 با رایانه های رومیزی و لپ تاپ متفاوت هستند ، بنابراین آنها سیستم عامل هایی را اجرا می کنند که به طور خاص برای دستگاه های تلفن همراه طراحی شده اند. نمونه هایی از سیستم عامل های موبایل شامل Apple iOS و Google Android. در تصویر زیر می توانید iOS را در حال اجرا بر روی iPad ببینید.

سیستم عامل های دستگاه های تلفن همراه عموماً به اندازه سیستم های رایانه ای و لپ تاپ کاملاً نمایش داده نمی شوند و قادر به اجرای همه نرم افزارهای یکسان نیستند. با این وجود ، شما هنوز هم می توانید کارهای زیادی با آنها انجام دهید ، مانند تماشای فیلم ، مرور وب ، مدیریت تقویم خود و بازی کردن.


نویسنده: رضا کرمانیان... بازیدها: 651 - نظرات : 0 دارای ودیدیو دسته بندی: کامپیوتر

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی