درحال بارگذاری

اصل اول مدیریت انسان ها

تاریخ: جمعه, 31 خرداد 1398

نویسنده: رضا فانی... بازیدها: 477 - نظرات : 0 دسته بندی: مقالات


اصل اول

خصوصیات فردی را فراموش کنید،به رفتار توجه کنید

اولین اصل درمدیریت انسان نوجه به رفتار اوست. اگر قرار باشد برای استخدام نیرویانسانی جدید با چند متقاضی مصاحبه کنید، چه مواردی را بیشترمد نظر قرار می دهید؟ممکن است شما همانند بسیاری از مدیران ویژگی هایی مانند سخت کوشی،پشت کار،اعتماد به نفس و موارد دیگری از این قبیل را درنظر بگیرید. واقعا با در نظر گرفتن همه این وِیژگی های شخصیتی برای متقاضیان، ممکن است بازم استخدام های اشتباه انجام شود؟متسفانه باید گفت که هر روز استخدام های اشتباه زیادی انجام می شوند. مشکل اینجاست که خصوصیات فردی معیار مناسبی برای پیش بینی کارایی افراد نیست.

همه میدانیم رفتار انسان ها همیشه ثابت نیست و افراد در شرایط متفاوت ، رفتار های گوناگونی از خود نشان میدهند.با وجود این ،ما انسان ها معمولا سعی میکنیم که با استفاده از ابزار های مختلف افراد را بر برحسب صفات و خصوصیات فردی شان طبقه بندی کنیم. حتی در مورد هر کدام از این صفات قضاوت کنیم ودر نهایت هم بر پایه همین پیش فرض ها ،ارزیابی خود از دیگران را اعلام میکنیم.

مدیران معمولا از این روش برای استخدام کارکنان فعلی خود استفاده میکنند. شاید بتوان گفت اگر مدیران واقعا به این باور می رسیدند که شرایط بیرونی بیشتر از خصوصیات فردی بر روی رفتار انسان ها تاثیر گذار است ، استخدام را به صورت اتفاقی انجام میدادند و در عوض می کوشیدند شرایط محیطی را را به گونه ای تنظیم کنند که فرد استخدام شده ، بهترین رفتار را از خود به نمایش بگذارید.ولی در اکثر شرکت ها استخدام بر اساس قضاوت بر روی خصوصیات فردی انجام میگیرد.این روش غالبا از طریق مصاحبه یا آزمون های ورودی انجام می شود. 

این شیوه استخدام دو اشکال دارد. اول انکه وقتی متقاضی برای مصاحبه وارد محیطی جدید با شریط جدید و متفاوت می شود رفتارش حین مصاحبه خواسته یا ناخواسته با رفتار عادیش تفاوت زیادی خواهد داشت. دومین آنکه انسان ها از توانایی تغییر و رفتار خود بر اساس شرایط محیطی برخوردارند وبه عبارتی بعد از استخدام با توجه به شرایط کاری سازمان، رفتار های خود را تغییر دهند. بنابراین رفتار آنها در روز مصاحبه معیار خوبی برای قضاوت در مورد رفتار آینده انان نیست.

شواهد زیادی وجود دراند که نشان می دهند درعین اینکه خصوصیات فردی در طول زمان عموما ثابت می مانند، رفتار های افراد متناسب با تغییر شرایط در سازمان متبوعشان، دستخوش تغییر می شوند.

اگر صفات و خصوصیات فردی ، معیار مناسبی برای رفتار آتی کارکنان نیست، یک مدیر برای ارزیابی متقاضیان باید از چه ابزاری استفاده کند؟ پاسخ این است: -رفتار گدشته-.بهترین پیش گویی برای رفتار آینده هر فرد رفتار گذشته اوست.پس زمانی که برای استخدام فردی با او مصاحبه می کنید، بیشترین وقت خود را، صرف پرس وجو در مورد عملکرد قبلیش کنید، برای مثال

-در شغل قبلی خود چه اقداماتی انجام داده اید که فکر میکنید می تواند نشان دهند خلاقیت شما باشد/

-در شغل قبلی خود آیا کاری بود که از اهمیت بالایی برای انجامش بر خوردار باشد، اما نتوانسته اید آنان را انجامش دهید؟ چه چیزی باعث عدم انجام ان کار شد؟

 


نویسنده: رضا فانی... بازیدها: 477 - نظرات : 0 دسته بندی: مقالات

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی