درحال بارگذاری

15 جنبه مهم SEO فنی چیست؟

تاریخ: شنبه, 23 آذر 1398

نویسنده: رضا فانی... بازیدها: 389 - نظرات : 0 دسته بندی: وب


SEO فنی - اگر صاحب یک سایت هستید ، مطمئناً می دانید که SEO برای انجام تجارت آنلاین اهمیت زیادی دارد. همه ما می دانیم که محتوا منبع خون سئو است. اما سئو به اندازه محتوا اهمیت دارد. سئو فنی به فعالیت های سئوای اشاره دارد که شامل محتوا نمی شود. این پایه ای است که به محتوای شما بهترین فرصت برای رتبه بندی در موتورهای جستجو از طریق کلمات کلیدی و عبارات مربوطه می دهد. SEO فنی دلیل اصلی خزیدن موتورهای جستجو به وب سایت شما و نمایه سازی سایت شماست. سئو فنی می تواند تکنیک های موتورهای جستجو را در دسترسی و خزیدن به سایت شما تجزیه و تحلیل کند.اگر موتور جستجو به راحتی به سایت شما خزنده شود ، به این معنی است که شانس بیشتری برای رتبه بالاتر وجود دارد که به نوبه خود باعث ایجاد ترافیک بیشتر به سایت شما می شود.

چرا SEO فنی مهم است

تصور کنید خودرویی با بدنه فوق العاده اسپرت و ظرفیت سوخت خوبی دارد ، اما اگر از نظر مکانیکی (مانند موتور ، ترمز و غیره) خوب نباشد باید با آن چه کار کرد؟ آیا قدرتمند و موفق خواهد بود؟ قطعا نه. در مورد سئو نیز همین است. حتی اگر در سایت خود مطالب خوبی دارید و اگر وب سایت شما از نظر فنی مشکل دارد ، کاربران قصد وب سایت شما را عالی تصور نمیکنند . سئو فنی باید با سایر فاکتورهای جستجوگرها ترکیب شود تا فعالیت SEO شما موفق شود.
در این مقاله به چند مورد از جنبه های فنی سئو توجه خواهیم کرد.

1-انجام ممیزی(بررسی)  SEO فنی

ممیزی سئو فنی فرایند ی است جهت فهمیدن مسئله ای است که آیا موتور جستجو در سایت شما به با مشکلاتی روبه رو هست یانه . همچنین به شما این امکان را می دهد تا از فرصت های ممکن برای بهبود عملکرد سایت اطلاع داشته باشید. راه ساده برای انجام این حسابرسی ، ایجاد الگویی از تمام مشکلات فنی و سپس رفع یک به یک آنها است.
این ممیزی شامل حل مسائل مبربوط به تگ H1 ، خطاهای لینک های داخلی ، محتوای تکراری ، انسداد روبات های موتور جستجو ، ساختار URL ، سرعت صفحه و سایر مناطق است.

همچنین ابزارهایی برای انجام ممیزی فنی SEO موجود است. این ابزارها برای پیدا کردن خطاها و رفع آن کارهای زیادی را برای شما انجام خواهند داد.

2- بهینه سازی برای موبایل

بهینه سازی تلفن همراه به دلیل تعداد زیاد  کاربران موبایل ضروری است زیرا تعداد کاربران موبایل تا حد زیادی از تعداد کاربران دسکتاپ افزایش یافته اند. اگر سایت شما برای موبایل بهینه نشده است ، قطعاً علامت بدی است. ترافیک تلفن همراه اخیراً از ترافیک دسک تاپ پیشی گرفته است. این بدان معناست که کاربران تلفن همراه کسانی هستند که به سایت مراجعه کرده و اقدام به خرید می کنند.

شما همیشه باید جایی باشید که کاربران شما هستند. شما باید سایت خود را برای کاربران موبایل بهینه کنید. افراد باید بدون دردسر از سایت شما استفاده کنند. این به شما کمک می کند نرخ تبدیل سایت خود را افزایش دهید.

اطمینان حاصل کنید که سایت تلفن همراه شما به درستی در تمام دستگاه های تلفن همراه و شبکه کار می کند. این کار را با یک چک ساده انجام دهید ، کافیست سایت خود را با موبایل باز کنید. اما این تنها راه بررسی سایت شما نیست. زیرا ممکن است افراد بعدی در باز کردن سایت شما در برخی تلفنهای دیگر دچار مشکل شوند. ابزارهایی برای بررسی اینکه آیا سایت شما بهینه برای موبایل است وجود دارد. یکی از این ابزارهای ارائه شده توسط Google ، تست موبایل فرندلی است. در این ابزار می توانید به سادگی وب سایت خود را وارد کنید و سپس این ابزار به شما می گوید که آیا مشکلی از جمله HTML و CSS وجود دارد یا خیر

3-فایل Robots.txt را بررسی کنید

فایل  Robots.txt به موتور جستجو می گوید به  کدام قسمت یا صفحات سایت اجازه ورود و بررسی را دارد  و کدام صفحات  و قسمت ها نه. صفحات قابل بررسی آنهایی هستند که برای کاربران قابل مشاهده هستند و صفحاتی که قرار نیست بررسی شوند برای مدیران سایت قابل مشاهده است. دلیل بررسی این فایل  این است که بعضی اوقات ممکن است کل وب سایت توسط صاحبان سایت مسدود شده باشد. این طبیعی است که در مرحله توسعه یک سایت این  اتفاق بیفتد. و هنگامی که سایت دورباره بالا می آید  ، صاحبان سایت به روزرسانی این فایل را فراموش می کنند و در نتیجه صفحات جدید سایت یا بعضی اوقات کل سایت توسط موتور جستجو ایندکس نمی شود.

فایل متنی روبات ها را بارها و بارها بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که آن را با تغییراتی که در سایت خود ایجاد می کنید به روز شده است.فایل Robots.txt باید همیشه فاکتور مورد نظر شما باشد تا بررسی کند آیا سایت شما به درستی کار می کند یا خیر.

4-محتوای تکراری

موتورهای جستجو از محتوای تکراری متنفر هستند. مطالب تکراری را هم در سایت و هم در خارج از سایت می توانید پیدا کنید. باید در پیدا کردن هر دو مراقب باشید. اگر یک وب سایت تعداد بیشتری نسخه تکراری داشته باشد موتور جستجوگر سایت را پنالتی می کند. متداول ترین شکل محتوای تکراری استفاده از بند ها یا پاراگراف های کوچک است. برای جلوگیری از این نوع محتوای تکراری ، می توانید با استفاده از عنوان ، برچسب های عنوان و توضیحات متا برای آن صفحات ، یک صفحه را از صفحه دیگر متمایز کنید.

محتوای صفحه اصلی شما همیشه باید منحصر به فرد باشد. برای اطمینان از منحصر به فرد بودن مطالب سایت خود ، باید مرتباً محتوای سایت خود را به روز کنید. اگر محتوا را از هر سایت معروف کپی کنید ، سایت به سادگی از سایت شما پیشی می گیرد.

ایجاد URL کانونی بهترین روش برای از بین بردن محتوای تکراری در URL است.

5-ساختار سایت

در ساخت سایت خود از عقل سلیم خود استفاده کنید. معماری سایت شما باید برای کاربران و همچنین موتورهای جستجو بهترین باشد. اگر سایت شما از ساختار واضحی برخوردار است موتورهای جستجو به راحتی می توانند به سایت شما خزنده شوند و کاربران به راحتی می توانند در سایت حرکت کنند. وقتی ساختار سایت واضح است ، اطمینان حاصل می کند که تمام صفحات مهم به صفحه اصلی مرتبط هستند.

سایت خود را ساده و با مسیرهای منطقی و URL های تمیز نگه دارید. هر وقت ساختار سایت خود را به روز می کنید ، مطمئن شوید که تغییر مسیر301 را از صفحه قدیمی به صفحه جدید پیاده سازی می کنید. همچنین ممکن است از برچسب های کانونی استفاده کنید.

6-سرعت بارگذاری صفحه یا سایت سرعت

سرعت صفحه زمان انجام شده توسط موتور جستجو برای بارگذاری محتوای صفحه می باشد. سرعت به عنوان یک عامل مهم رتبه بندی توسط Google در نظر گرفته می شود. یک سایت با بارگیری سریع احتمالاً در موتورهای جستجو رتبه بهتری کسب می کند. اگر سایت به آرامی بارگیری شود ، بازدید کنندگان علاقه خود را نسبت به سایت شما از دست می دهند که به نوبه خود باعث افزایش نرخ پرش سایت شما می شود. افزایش نرخ پرش فروش شما را کاهش می دهد.

 Page Insights Google ابزاری مناسب است که برای فهمیدن مشکلی در بارگیری سایت وجود دارد.

7-نقشه سایت XML
یک sitemap.xml شامل URL های کلیه صفحات سایت شما می باشد و ساختار سایت شما را به Google و سایر موتورهای جستجو نشان می دهد. این به موتور جستجو می گوید که کلیت و نحوه ساختار آن سایت درمورد  چیست. از طریق sitemap.xml موتورهای جستجو به راحتی می توانند صفحه ای را پیدا کنند که در غیر این صورت پیدا کردن آن دشوار بود. اطمینان حاصل کنید که پرونده xml شما به روز است و شامل تمام صفحات مهم سایت شما می شود.

سیستم مدیریت محتوا به شما کمک می کند تا چنین فایل های xml را ایجاد کنید. همچنین می توانید کد آن  را بنویسید.

8-صفحات خطا و تغییر مسیرها

هنگامی که ربات ها موتور جستجو به یک سایت می روند ، گاهی اوقات ممکن است خطای صفحه و یک کد را مشاهده کنند. این کدها کدوضعیت نامیده می شوند و متداول ترین کدها برای ارجاع شما در زیر توضیح داده شده است:

  • HTTP 200 - هنگامی که سعی در خزش به سایت خود دارید این کد را دریافت خواهید کرد به این معنی که درخواست موفقیت آمیز است و صفحه با محتوا یافت می شود.
  • 301 - 301 یک تغییر مسیر دائمی است. این نشان داده می شود وقتی یک صفحه به طور دائم به یک مکان جدید منتقل می شود یا به طور دائمی حذف می شود. این به موتور جستجو می گوید آب پیوند را از URL قدیمی به آدرس جدید منتقل کند.
  • 302 - این یک تغییر مسیر موقت است. این به موتور جستجو اطلاع می دهد تا فقط لینک را در آن URL حفظ کند و به صفحه جدید هدایت نشود.
  • 404 - در این کد آمده است که صفحه یافت نمی شود. دریافت خطای 404 گاهی خطرناک است. باید از آن دوری کرد. اگر در سایت خود هرگونه خطای 404 را پیدا کردید ، بدانید که از کجا به وجود آمده است زیرا گاهی اوقات ممکن است به دلیل یک اشتباه املایی ساده در URL باشد.
  • 503 - 503 بدان معنی است که سرویس در دسترس نیست. اگر به دلیل برخی از تعمیرات سایت خود را آفلاین می کنید این نوع خطلا ها مشاهده می شوند. موتورهای جستجو این کد را این گونه تفسیر م کنند که  یک سایت موقتا کار نمی کنند. همچنین می توانید سایت خود را تغییر دهید با ذکر اینکه سایت شما در حال نگهداری است.

9-یک دامنه واحد را داشته باشید
برای سایت خود می توانید دو یا چند نام دامنه داشته باشید. اما بهترین کار این است که برای رسایی سایت خود  یک نام دامنه داشته باشید. هدرهای صحیح HTTP را برای آن مشخص کنید که آن دامنه واحد شناخته شود.

10-داده های ساختاری
داده های ساختاری جزء اصلی هر داده یا اطلاعات است. موتورهای جستجو برای خواندن داده ها یک زبان مشترک ایجاد کرده اند. چنین زبانی شامل Schema ، میکروفرمات ها ، میکرودیتاها و RDF ها است. از این زبانها برای توضیح جزئیات در مورد اطلاعات سایت استفاده می شود.

11-برچسب های متا
چیزی که باید بیشتر به آن توجه کنید توضیحات متا است. این تأثیر زیادی در رتبه بندی شما ندارد اما این دلیل اصلی کلیک از طریق مرورگرها بر روی سایت شماست. توضیحات متا همان چیزی است که به طور خلاصه در مورد سایت شما در صفحات رتبه بندی موتور جستجو (SERPs) می گوید. اما توضیحات متا را با کلمات کلیدی پر نکنید. هر صفحه از سایت شما باید دارای یک متا تگ های منحصر به فرد با عنوان مناسب و توضیحات روشنی باشد. این کار باعث می شود کاربر روی سایت شما کلیک کند.

12-تصاویر خود را بهینه کنید
تصاویر سایت خود را فشرده کنید. بعضی اوقات ممکن است تصاویر دارای داده های متا باشند که فضای زیادی را اشغال می کنند. برای حذف چنین داده هایی برای فشرده سازی داده ها از یک ابزار یا افزونه استفاده کنید. بسیاری از تصاویر کوچک را ترکیب کنید تا یک فایل واحد به نام "sprite" تشکیل شود. معمولاً نمادها و آرمهای ناوبری در sprites گنجانده شده اند. اگر از spite استفاده می کنید ، می توانید از طریق CSS مرورگر رابه کار ببرید کنید تا بگویید کدام قسمت از آن تصویر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
برچسب های Alt را می توان به تصویر اضافه کرد که شامل توضیحی مختصر در مورد تصویر است. برچسب های alt می توانند شامل کلمات کلیدی نیز باشند. می توانید نامی به تصویر مربوط به آن اضافه کنید.

13-ساختار URL
ساختار URL یکی دیگر از عوامل مهم فنی در SEO است. دراویل  URL بسیار گیج کننده بود. اما اکنون URL ها کلمات  کلیدی را شامل می شوند که موتور جستجو را به راحتی می فهمد صفحه درباره چیست. این URL ها همچنین کاربران را به کلیک بر روی لینک جذب می کنند.

هنگام ساختن URL تمام این نکات ساده را در خاطر داشته باشید

  • کاراکترهای بیرونی را در URL خود وارد نکنید
  • URL های کوتاه تر ، موثرتر هستند
  • URL می تواند شامل اعداد و حروف باشد
  • Sub domains  رتبه بهتری دارند

14-نشانه گذاری معنا دار صفحه
از HTML مانند H1 ، H2 ، H3 و غیره استفاده کنید. H1 برای مهمترین عناوین و H2 برای سطح بعدی و H3 برای سطح بعدی و غیره استفاده می شود. موتور جستجو از تگ هایی مانند راهنما برای درک مطالب و خزیدن به صفحات استفاده می کند. نقشه سایت HTML همچنین به بازدید کنندگان کمک می کند تا به راحتی در سایت شما حرکت کنند.

15-پادکست ایجاد کنید
اگر از ارسال پیام به مخاطب زنده ترس دارید ، می توانید پادکست ایجاد کنید. از طریق پادکست می توانید پیام ها را درحوزه تخصص خود تحویل داده و ترافیک بیشتری را به سایت خود هدایت کنید. در ابتدا احساس می کنید مخاطب کافی برای گوش دادن به شما وجود ندارد. اما به تدریج افزایش می یابد. سعی کنید پادکست خود را در رسانه های اجتماعی تبلیغ کنید که به شما در جذب شنوندگان بیشتر کمک می کند.

راه دیگر برای محبوب کردن پادکست شما دعوت از مهمانانی است که طرفداران زیادی دارند و می توانند از آنها بخواهند پادکست شما را تبلیغ کنند.

نتیجه گیری
این مقاله فقط یک راهنمای مبتدی برای SEO فنی است اما در واقع چیزهای بیشتری برای کاوش در مورد SEO فنی وجود دارد. کارشناسان سئو با جزئیات بیشتر در مورد این تاکتیک های سئو فنی آشنا می شوند و این مهارت ها را برای سال ها تجربه می کنند تا یک کارشناس سئو شوید. این سئوی فنی را در سایت خود اعمال کنید و هرگونه خطایی را برای بهتر شدن وب سایت خود برطرف کنید.

 

 

 


نویسنده: رضا فانی... بازیدها: 389 - نظرات : 0 دسته بندی: وب

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی