درحال بارگذاری

فریم ورک چیست؟ و چرا باید از فریم ورک استفاده کنیم؟

تاریخ: چهارشنبه, 29 خرداد 1398

نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 912 - نظرات : 0 دسته بندی: برنامه نویسی


بزارید اول از معنی لغوی شروع کنیم. اگه همین الان داخل دیکشنری دنبال این کلمه بگردید و یا از مترجم متن گوگل بخواید که این کلمه رو برای شما ترجمه کنه اولین معنی که می بینید کلمه ی "چارچوب" هست ،البته معانی دیگه ای رو هم در کنار اون مثل کالبد ،بدنه ،بسته و... رو هم خواهید دید. و فکر میکنم اگر میزان استفاده شما از کامپیوتر بالا باشه (با فرض اینکه اصلا از برنامه نویسی چیزی نمیدونید) باید حتما واژه دانت فریم ورک رو هم زیاد شنیده باشید که یکی از معروف ترین فرورک های دنیاست.
بزارید بحث اصلی رو ادامه بدیم و بیشتر در رابطه با فریمورک بدونیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.


فریمورک چیست؟
با این سوال شروع میکنیم و با پاسخش بحث رو ادامه میدیم. در اصطلاح به فریمورک چارچوب نرم افزاری میکن که شامل مجموعه ای از کد ها و کتابخانه های برنامه نویسی هست که میتونه شامل یک سری قوانین برای برنامه نویسی هم باشه. مثلا فریم ورک لاراول در زبان php شامل کتابخانه ها و توابع بسیار زیادی به زبان php برای ساده تر و سریع تر کردن برنامه نویسی تو این زبان هست که هم میتونه شما رو سریع تر به هدف برنامه نویسی تون برسونه و هم میتونه هزینه ها و سختی های کار رو به شکل زیادی کاهش بده. پس در کل استفاده از فریم ورک میتونه خیلی مفید باشه. این رو هم باید بگم که بعضی از برنامه نویسی ها علاقه ای به استفاده از فریمورک ها ندارن و سعی میکنن کد های خودشون رو از صفر و یا در چاچوب خودشون بنویسن و برای این کار دلایل خودشون رو دارن که من زیاد باهشون موافق نیستم.
بعضی از فریمورک ها هم هستن که برای اجراشون نیاز به ماشین مجازی ختصی دارن مثل دات نت فریم ورک و یا جاوا که تو این مطلب ما قرار هست در رابطه با فریمورک در php صحبت کنیم.
االبته باید بگم که شما خودتون هم میتونید فرورک خودتون رو بنویسید و توسعه بدید. همونجور که فریمورک های دیگه تا امروز به همین شکل درست شدن و دارن توسعه پیدا میکنن.
در استفاده از فریمورک شما باید از مجموعه قوانین خاص اون فرمیورک پیروی کنید و با فرمت خاص همون پروژتون رو توسعه بدین. مزیت پیروی کردن از این قوانین منسجم بودن کد، صرفه جویی توی زمان، پایداری بیشتر، امنیت قابل اعتماد تر و قابلیت های دیگه ای هست که بسته به فریمورک مورد استفاده متفاوته. البته بگم که سختی کار زمانی هست که باید برای یادگیری فریمورک بزارید و اگر به زبان برنامه نویسیش آشنایی ندارید باید اون زبان برنامه نویسی رو هم قبلش یاد بگیرید.
البته موضوع مهم هم همین هست که باید قبل از شروع به یادگیری یک فریم ورک زبان برنامه نویسی مربوط به اون رو یاد بگیرید و اصول اصلی اون فریم ورک رو هم فرا بگیرین و بعد اقدام به یادگیری فریمورک کنید. (البته در یادگیری دات نت فریمورک این کار هم زمان انجام میشه چون مثلا سی شارپ مطابق فریم ورک دات نت اجرا میشه ).
موضوع دیگه این هست که مثلا یک فریم ورک بر پایه MVC داریم حالا جدا از زبان شما باید به درک درستی از MVC برسید تا بتونید از اون فریمورک به درستی استفاده کنید.
این موضوع رو هم در نظر بگیرید که استفاده از یک فریم ورک سریع و قوی که یک تیم توسعه قوی و به روز رسانی های مدام داره باعث میشه تا نیازی نباشه شما وقت خودتون رو روی خطا گیری هسته و توسعه هسته فریمورک بزارید و میتونید در آینده آپدیت های فریمورک رو استفاده کنید.
امکان بعدی که به شما اضافه میشه این هست که اگر درآینده بخواید کسی رو به تیم خودتون اضافه کنید میتونه به سادگی بعد از فراگیری فریمورک به شما در توسعه پروژه کمک کنه همچنین بعضی فریم ورک ها به شدت در زمینه داکیومنت ها قوی هستن و این یادگیری اونا رو ساده تر میکنه. اصولا وجود منابع زیاد برای فریمورک یک مزیت محسوب میشه.


پس برای استفاده از فریمورک ها حداقل مزیت های زیر رو خواهید داشت:

  • سرعت توسعه بالا
  • عدم نیاز به علم بالا در زمینه توسعه با توجه به امکاناتی که فریمورک برای شما مهیا میکنه.
  • عدم نیاز به نوشتن فریمورک اختصاصی
  • جذب نیرو برای توسعه و همکاری به شکل سریع تر (یادگیری کد های پروژه و آموزش)
  • باگ و خطا گیری سریع تر توسط تیم توسعه و رفع آنها مخصوصا باگ های امنیتی
  • زمان کمتر برای توسعه و در نتیجه هزینه کمتر
  • وجود پکیج ها و افزونه های زیاد برای فریمورک ها
  • کدهای تمیز تر و خوانایی بالاتر
  • و....

حالا خودتون باید ببینید آیا برای شما مفید و به صرفه هست که از فریمورک استفاده کنید یا نه؟
به نظر من استفاده از فریمورک ها تجربه ی بسیار مفیدی هست که نباید از دستش بدید. ولی استفاده از فریمورک برای توسعه پروژه ها اونقدر مزیت داره که شما رو برای استفاده از اونها اجبار کنه.
در آنده بازهم در رابطه با فریمورک ها توضیح خواهیم داد و همچنین آموزش ساخت یک فریمورک شخصی شده رو هم برای استفاده شما قرار خواهیم داد. ممنون که تا انتها با این مطلبهمراه ما بودید.

نظر شما چیست؟ شما می توانید نظرات ،پیشنهادات و اطلاعات خود را در رابطه با این مطلب و موضوعات مربوط از طریق قسمت نظرات با ما و سایر بازدیدکنندگان در میان بگذارید.

 


نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 912 - نظرات : 0 دسته بندی: برنامه نویسی

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی