درحال بارگذاری

روند انتشار لاراول 6 به بعد به چه شکل خواهد بود

تاریخ: جمعه, 24 آبان 1398

نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 440 - نظرات : 0 دسته بندی: برنامه نویسی


اگربا نسخه های قبلی لاراول کار کرده باشید شاید بدانید که بعد از انتشار نسخه 6 لاراول چرخه انتشار لاراول تغییراتی زیادی را در خود داشته است و به نسبت لاراول نسخه 5 تغییر پیدا کرده است.اما بعد از این تغییر برخی سردرگمی ها در بین کاربران لاراول به وجود آمده است و درک درستی از به روز رسانی ها و نسخه های آن در بین کاربران وجود ندارد و به همین دلیل سوالات زیادی برای آنها به وجود آمده است.

بنا به دلایلی این تفکر در بین مردم ایجاد شده است که سرعت انتشار نسخه های لاراول بیشتر شده است ،و این در حالی است که بیشتر چیز ها همانند نسخه بندی در لاراول 5 است که بیشتر کاربران به آن عادت دارند.

اما قبل از اینکه به توضیح بیشتر و بررسی جزییات بپردازیم مهم ترین تغییرات از زمان انتشار لاراول 6 در چند ماه گذشته را بررسی خواهیم کرد.

لاراول و Semver (Semantic Versioning)

مهمترین تغییر که در لاراول شاهد آن بوده ایم استفاده از ورژن بندی معنایی (Semantic Versioning) در نسخه 6 بوده است. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با نسخه بندی معنایی روی این لینک کلیک کنید. قبل از انتشار لاراول 6 برای انتشار هر نسخه از لاراول یک بازه زمانی 6 ماهه در نظر گرفته می شدبرای مثال زمانی که لاراول 5.4 منتشر شد نسخه بعدی (5.5) شش ماه بعد منتشر شد. که این انتشار حاوی تغییرات زیادی می شد که شاید کار را برای به روز رسانی توسعه دهندگان سخت تر می کرد و مشکلاتی را برای آنها به همراه داشت. بنابراین دوبار در طی هر یکسال شاهد انتشار نسخه ای جدید از لاارول بودیم.

با توجه به درخواست تعداد زیادی از کاربران و توسعه دهندگانی که از لاراول استفاده می کردند در از لارول نسخه 6 شروع به استفاده از نسخه بندی معنایی شد و این کار با انتشار اولین نسخه از لاراول 6 در ماه سپتامبر 2019 آغاز شد. ورژن بندی معنایی (Semver) به این معنی است که هرگاه یک ویژگی جدید و سازگار با نسخه قبلی درنسخه جدید قراربگیرد دومین شماره در نسخه بندی لاراول تغییر خواهد کرد.(شماره MINOR)

برای مثال زمانی که لاراول 6.1.0 منتشر شد بعد از حدود یک هفته نسخه 6.2.0 نیز منتشر شد. تغییرات به وجود آمده در نسخه 6.1 تا نسخه 6.2 درست همانند تغییراتی است که در نسخه لاراول 5.5.1 تا 5.5.2 به وجود آمده و مشکلی در بروز رسانی ایجاد نخواهد کرد.

برای درک بیشتر به تصویر زیر نگاه کنید:

برای درک بهتر نسخه بندی (ورژن بندی) معنایی توضیحات زیر را بخوانید:

  • اولین رقم در سمت چپ ،مثلا رقم 6 در نسخه لاراول 6.5.1 به عنوان تغییر ورژن با به روز رسانی های زیاد یا مهم (MAJOR version) می باشد.
  • دومین رقم نیز به عنوان به روز رسانی های اندک (MINOR) و سازگار با نسخه های قبلی است. برای مثال رقم 5 در نسخه لاراول 6.5.1
  • سومین رقم نیز به عنوان یک پچ (PATCH) یا نسخه رفع خطا در نظر گرفته می شود. برای مثال رقم 1 در نسخه لاراول 6.5.1

روند انتشار به روز رسانی ها:

مستسندات لاراول در رابطه با انتشار نسخه های لاراول توضیحات خوبی را ارائه می دهند که در ادامه لینک آن را برای شما قرار خواهیم داد. در کل ما همچنان شاهد انتشار به روز رسانی های هفتگی برای لاراول خواهیم بود. و اگر ویژگی جدید به لاراول افزوده شود عدد مربوطه به MINOR (رقم دوم) تغییر خواهد کرد.

مستندات مربوط به انتشار نسخه ها در لاراول

همانطور که گفته شد توسعه دهندگان لاراول تمایل زیادی دارند تا هر هفته یکبار یک نسخه جدید از لاراول را منتشر کنند و نیاز به گفتن نیست که ممکن است در یک هفته شاهد تغییر از نسخه لاراول 6.5.0 به نسخه 6.6.0 باشیم.

لازم است این نکته را دوباره ذکر کنیم که نحوه کار تیم توسعه لاراول و تغییرات در انتشار لاراول 6 به لاراول 5.8 تغییر چندانی نکرده است. و تنها همانطور که انتظار می رود ما تنها شاهد چند تغییر ظریف مانند نحوه ی انتشار نسخه ها را شاهد باشیم. اما روند پذیرش pull ها و درخواست ها توسعه ،ادغام کدها و برچسب گذاری (tagging) نسخه ها به هیچ وجه تغییر نکرده است.

زمانبندی  انتشار مطرح شده:

لاراول 6 به عنوان جدیدترین نسخه ارائه شده با پشتیبانی بلند مدت (LTS) است. و طبق برنامه مشخص شده و انتظارات تا تاریخ 3 سپتامبر سال 2021 پشتبانی خواهد شد و رفع اشکال خواهد شد. و تا تاریخ 3 سپتامبر سال 2022 نیز مشکلات امنیتی آن برطرف خواهد شد. برای درک بهتر به تصویر زیر نگاه کنید:

علاوه بر اینها به طور معمول هر شش ماه یکبار شاهد انتشار یک نسخه جدید از لاراول خواهیم بود. به این معنی که در حدود تاریخ ماه فوریه 2020 می توانیم شاهد انتشار لاراول نسخه 7.0.0 باشیم. به تصویر زیر که به روز شده تاریخ انتشار نسخه های لاراول است دقت کنید:

تاریخچه انتشار لاراول

ما در تلاش بودیم تا یک نمای کلی از نحوه انتشار به روز رسانی های لاراول را نمایش بدهیم.

نظر شما چیست؟ شما می توانید نظرات ،پیشنهادات و اطلاعات خود را در رابطه با این مطلب و موضوعات مربوط از طریق قسمت نظرات با ما و سایر بازدیدکنندگان در میان بگذارید.

 


نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 440 - نظرات : 0 دسته بندی: برنامه نویسی

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی