درحال بارگذاری

آموزش نصب سون زیپ (7-Zip) روی اوبونتو برای کار با فایل های Rar

تاریخ: چهارشنبه, 01 آبان 1398

نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 1425 - نظرات : 0 دسته بندی: لینوکس


به احتمال زیاد شما با نسخه ویندوزی نرم افزار فشرده سازی سون زیپ (7-Zip) آشنا هستید و یا قصد دارید که یک فایل rar را روی سیستم عامل لینوکس خود (در اینجا اوبونتو) اکسترکت کنید اما به مشکل خورده اید. در اینجا قصد داریم روش نصب برنامه سون زیپ روی لینوکس را به شما آموزش دهیم تا شما علاوه بر راحتی بیشتر در کار با فایل های فشرده بتوانید به فایل های فشرده با پسوند rar نیز در این سیستم عامل دسترسی داشته باشید.

باید بدانید که نسخه لینوکسی این نرم افزار با نام p7-Zip شناخته می شود و شما می توانید آن را روی نوع از سیستم عامل های لینوکسی نصب و استفاده کنید. این برنامه به شکلی کاملا رایگان است و نیازی به پرداخت وجه برای استفاده از آن ندارید.

برای نصب سون زیپ در اوبونتو دو روش در پیش روی شما قرار دارد:

  • اول استفاده از نرم افزار منبع نرم افزار اوبونتو و نصب نسخه گرافیکی آن است.
  • راه دوم استفاده از ترمینال و نصب دستی سون زیپ

برای راه اول تنها کافیست وارد برنامه ubuntu software center شده و در قسمت جستجوی آن عبارت  7-zip و یا p7-Zip را تایپ کرده و در نتایج جستجو به دنبال نام نرم افزار بگردید و در انتها وارد آن شده و روی نصب آن کلیک کنید.

نصب دستی از طریق ترمینال:

اگر به هر دلیل نیاز به نصب سون زیپ از طریق ترمینال را داشتید کافیست فرایند زیر را دنبال کنید:

ابتدا ترمینال را باز کنید و به کمک کد زیر سیستم عامل خود را آپدیت کنید ،درصورت درخواست رمز حساب کاربری رمز حساب خود را وارد کنید و اینتر را بزنید:

 sudo apt-get update

در ادامه با اجرای دستور زیر اجرا کنید تا سون زیپ روی سیستم شما نصب شود. توجه داشته باشید که دو حالت برای نصب وجود دارد ،اولی حالت مینیمال p7zip و دومی حالت کامل p7zip-full. که در اینجا ما حالت کامل را نصب می کنیم. باید توجه داشته باشید که اگر بخواهید که بتوانید با بیشتر نوع های فایل فشرده کار کنید نیاز به نصب حالت کامل سون زیپ دارید. پس در ادامه کد زیر را در ترمینال نوشته و سپس دکمه اینتر را فشار بدهید:

 sudo apt-get install p7zip-full

در ادامه و پس از اتمام فرایند نصب می توانید به کمک کد زیر جزییات مربوط به سون زیپ را مشاهده کنید:

 7z

برای مثال همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید با اجرای دستور فوق در اینجا ورژن 16.02 نصب شده است و جزییات آن را مشاهده می کنید.

روش استفاده از سون زیپ:

در کل ما دو روش اصلی برای استفاده از سون زیپ داریم یکی استفاده از ترمینال و دیگری استفاده از حالت گرافیکی آن. برای استفاده در ترمینال کافی است مطابق روش زیر عمل کنیم:

ابتدا ترمینال را باز می کنیم و به آدرس مربوط به فایل یا فایلهایی که می خواهیم فشرده شوند می رویم. سپس به کمک دستور زیر تمام فایل ها و فولدرها را نمایش می دهیم:

 ls -la

در اینجا فرض بگیرید میخواهیم مطابق تصویر بالا فایلی به نام data.txt را که در این دایرکتوری وجود دارد فشرده کنیم. برای این منظور کد زیر را نوشته و دکمه اینتر را فشار می دهیم:

7z a data.7z data.txt

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید فایل به شکل فشرده شده است و توضیحات مربوط به آن نمایش داده می شود. اما اگر بخواهیم توضیحات کاملی را در رابطه با فایل فشرده بدست بیاوریم و به ما نمایش داده شود کافی است تا دستور زیر را در ترمینال اجرا کنیم:

7z l data.7z

حالا اگر بخواهید فایلی را از حالت فشرده خارج کنید کافیست از آپشن e در دستور سون زیپ استفاده کنید. برای این منظور کافیست دستور زیر را برای فایلی که می خواهید در ترمینال اجرا کنید:

7z e data.7z

با کمک دستورات بالا شما می توانید به سادگی پوشه ها و فایلهای خود را به حالت فشرده تبدیل کنید. البته شما می توانید این کار را خیلی ساده تر و سریع تر نیز انجام دهید. کافی است که ابتدا به کمک محیط گرافیکی سیستم عامل وارد پوشه ی فایلی که می خواهید فشرده شود شوید ،سپس فایل یا فایلها را انتخاب کنید. بعد از انتخاب فایلها راست کلیک کرده و گزینه compress.. را انتخاب کنید. مطابق تصویر زیر:

حالا کافیست اسم فایل را نوشته و گزینه .7z را انتخاب و اوکی را فشار بدهید. مطابق تصویر زیر:

در کل سون زیپ ابزاری مفید و قوی برای کار با فایلهای فشرده است و از همه مهمتر اینکه شما می توانید به کمک آن فایلهایی با پسوند rar را نیز مدیریت کنید و یا محتوای داخل آنها را استخراج کنید.

نظر شما چیست؟ شما می توانید نظرات ،پیشنهادات و اطلاعات خود را در رابطه با این مطلب و موضوعات مربوط از طریق قسمت نظرات با ما و سایر بازدیدکنندگان در میان بگذارید.


نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 1425 - نظرات : 0 دسته بندی: لینوکس

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی