درحال بارگذاری

php یا asp.net کدام را انتخاب کنیم؟

تاریخ: دوشنبه, 27 خرداد 1398

نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 592 - نظرات : 0 دسته بندی: برنامه نویسی


” اگر به دنبال این هستید که من به شما بگویم کدام زبان برنامه نویسی برای یاد گیری شما بهتر است همین حالا از ادامه ی خواندن این مطلب منصرف شوید. در غیر این صورت اگر خود شما میخواهید بدانید و به این نتیجه برسید که کدام زبان برای یادگیری شما بهتر است به خواندن این مطلب ادامه دهید و در انتها بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.”

یکی از سخت ترین سوالات که میتواند برای شما و هر کسی پیش بیاید که در ادامه شما را در پاسخ به این سوال یاری میکنیم.

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که کدام زیبان بهتر است؟ php یا Asp.net همانطور که برای بیشتر کسانی که در حال حاضر جزو بهترین برنامه نویسان تحت وب هستند!
تنها چیزی که بسیار مهم است علاقه ی شماست اگر شما به هریک از این دو زبان علاقه دارید بهترین کار این است که به دنبال علاقه خود بروید. چرا که وقتی چیزی را دوست دارید در آن موفق تر خواهید بود.
در کل کار میتوان گفت هر پرتال یا برنامه تحت وبی که در ذهنتان دارید را میتوان با هرکدام از زبان های تحت وب پیاده سازی کرد. و بسته به منابع ،یادگیری شماو یا امکانات زبان سرعت کارتان میتواند کم و زیاد شود.
راستش را بخواهید گفتن اینکه به راستی کدام زبان بهتر است کار بسیار دشواری است واگر شما نمیدانید به کدام زبان علاقه دارید با ما در ادامه این مطلب همراه باشید تا با توجه به امکانات و مشکلات هر زبان در نهایت زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید.

” مهمترین بخش علاقه شماست به دنبال علاقه خود بروید و در این صورت میتوانید بیشترین کارایی را داشته باشید!”

حالا اگر فاکتور علاقه را کنار بگذاریم بخش های دیگری میمانند که هریک میتواند جذابیت زبان های فوق را تحت تاثیر خود قرار دهد. شما در زیر با این فاکتور ها آشنا خواهید شد.

بازار کار:
بحث مهم دیگری که شما را به سمت زبانی که باید یاد بگیرید می کشد بازار کار است. بعبارتی شما باید ببینید که در دنیای واقعی و خارج از ایده های شما کدام یک از زبان های فوق بازار بهتر و بیشتری دارد.
باید به دو نکته در این زمینه توجه کنید.


۱- به شکل معمول و چیزی که کم و بیش در جامعه مشخص است حقوق و جایگاه یک برنامه نویس به زبان asp کمی بالاتر است
۲- در دنیای حاضر و حتی در ایران میتوان گفت کسی که با php برنامه نویسی میکند تقریبا هرگز بیکار نخواهد ماند
در بازار ایران میتوان گفت تقاضا برای کسانی که به هریک از این دو زبان به شکل حرفه ای مسلط هستند به یک اندازه و بالاست و چیزی که حقوق شما را تعیین میکند میزان مهارت شما خواهد بود.

ایده های شما:
گاهی پیش می آید که ایده ای به ذهن شما میرسد و شما میخواهید آن ایده را پیاده سازی کنید. در این حالت اگر شما به هیچکدام از این دو زبان مسلط نیستید ممکن است انتخاب بین این دو زبان برایتان دشوار باشد.
در این حالت به دنبال بررسی خصوصیات زبان ها بروید و زبانی را که از نظر شما برای پیاده سازی ایده هایتان مناسب تر و بهتر است برگزیند.
در ادامه به بررسی خصوصیت های این دو زبان هم خواهیم پرداخت.

هزینه:
منظور در اینجا هزینه یادگیری نیست! بلکه مد نظر ما هزینه ای بعد از پیاده سازی هستند!
php به لطف سورس باز بودن و قابلیت نصب به روی لینوکس هزینه های سروری شما را به خوبی کاهش خواهد داد همچنین برای مشتری نهایی شما نیز این کاهش هزینه مزیت خواهد داشت.
در طرف مقابل asp بایستی روی سرور ویندوزی و با پایگاه داده sqlserver اچرا بشود که شما هم به لایسنس ویندوز و هم به لایسنس دیتابیس نیاز دارید. البته در صورتی که بخواهید سروری را خریداری کنید. اما اگر به هاست ویندوزی قانع باشید باز هم هزینه هاست ویندوزی از هاست لینوکسی بیشتر است.
البته میتوان asp را روی سرور لینوکس و سایر دیتابیس ها پیاده کرد که باید بدانید بیشترین سازگاری asp با همان ویندوز و sqlserver می باشد.

بررسی خصوصیات این دو زبان:
محیط های توسعه: به لطف پیشرفت و توسعه برنامه نوسی میتوان گفت هر دو زبان به لحاظ ابزار توسعه دارای شرایط خوبی هستند. asp نیز به لطف قول نرم افزاری مایکرسافت و محیط توسعه قدرتمند ویژوال استودیو که هر از گاهی آپدیت های بسیار خوبی برای آن عرضه میشود و همچنین محیط توسعه اسکیوال سرور در این زمینه اصلا کاستی ندارد بلکه میتوان گقت یکی از بهترین ابزار های توسعه را در اختیار خود دارد.
برای زبان php اما دست شما در انتخاب ابزار توسعه بسیار باز تر از آن است که فکر میکنید. از ساده ترین ویرایشگر های کد گرفته تا محیط های قدرتمندی همانند پی اچ پی استورم و یا ای کلیپ و نت بینز و غیره
شما در هردو زبان دستتان برای توسعه و ابزار های توسعه باز است.

پشتیبانی از دیتابیس ها:
اگر چه میتوان گفت asp از اینجین های دیتابیس زیادی پشتیبانی میکند اما بهترین محیط و سیستم مدیریت دیتابیس برای این زبان را میتوان sqlserver دانست. البته باز هم شما میتوانید از سیستم های دیگری استفاده کنید
برای php هم میتوان گفت از بیشتر دیتابیس های موجود میتوان استفاده کرد که بیشتر بر این عقیده هستند که سازگار ترین دیتابیس Mysql می باشد که کار کرد با آن هم به سادگی خود pdp است.پ

سادگی برنامه نویسی:
اول باید بگویم سادگی برنامه نویسی به این باز میگردد که شما از کاری که میکگنید و از کد نویسی که میکنید لذت میبرید یا نه؟ پس ساده بودن برنامه نویسی این زبان ها باز هم به شما بر میگردد
از این بحث که بگذریم اگر برای برنامه های کوچک تا متوسط در نظر بگیریم باید بگویم php ساده تر است اما اگر برای برنامه های سازمانی بزرگ که به کنترل زیادی نیاز دارند باشد در این حالت asp ساده ر خواهد بود.

سادگی یادگیری:
اگر چه این بخش به توانایی شما بر میگردد ولی باز هم میتوان گفت یادگیری php ساده تر از asp هست.
منابع و فایل های آموزشی و همچنین کد های و مراجع برای php به نسبت از asp بیشتر می باشد.

سرعت توسعه و پیشرفت:
این بخش هم به شما بر میگردد چرا که مهم ترین چیز در توسعه برنامه میزان توانایی و داسنته های شماست. اما میتوان گفت مایکروسافت به خوبی روی توسعه asp کار میکند و همچنی زبان asp سازگاری بالایی با یونیکد دارد که برای توسعه برنامه در زبان فارسی هم بسیار خوب است همچینین این زبان از کتابخانه های غنی و زیادی برای توسعه برنامه شما برخوردار است که به سادگی میتواند نیاز و مشکلات شما را برطرف کند.البته انحصاری بودن این زبان برای شرکت مایروسافت جدا از خوبی هایی که دارد میتواند یک نکته منفی هم تلقی شود چرا که توسعه آن تنها توسط این شرکت خواهد بود.
برای زبان php هم منابع و شرکت های بسیاری وجود دارند که در توسعه آن شرکت دارند و میتوان گفت php هم دارای دامنه کلاس های بیسار وسیعی است که میتواند شما را در توسعه برنامه هایتان یاری کند و همچنین دارای تیم بزرگ در سراسر دنیا که آن را توسعه میدهند البته از وجود منابع یادگیری زیاد برای این زبان هم نباید گذشت به شکلی که تقریبا برای هر کاری که بخواهید انجام دهید منبع برای یادگیری وجود دارد.

امنیت:
سوالی که پاسخ آن بسیار سخت است. بگذارید پاسخ این سوال را اینگونه بدهم که امنیت برنامه بیشتر به کدی باز میگردد که شما آن را مینوسید پس هرقدر شما امنیت کد خود را بالا ببرید برنامه شما هم امنیت بیشتری خواهد داشت.

سرعت اجرا:
چون asp زبانی کامپایلی هست و php یک زبان مفسری میتوان گفت سرعت اجرای asp به نسبت کمی بیشتر از php حواهد بود.
اما ذکر این نکته بسیار مهم است که سرعت اصلی برنامه ما به کدی باز میگردد که ما آن را مینویسم پس ممکن است کد نویسی ما تاثیر بسیاری در سرعت اجرای نهایی داشته باشد.

فریم ورک ها:
برای بیشتر زبان های برنامه نویسی فریمورک هایی وجود دارند که شرکت های مختلف اقدادم به توسعه و ساخت آنها میکنند. اگر قصد یادگیری asp را دارید شاید تنها انتخاب فریمورک قدرتمند دات نت یا همان asp.net باشد. اما شما برای زبان php با دنیایی از فریم ورک هارو به رو هستید که شاید بهترین های آنها لاراول ،سیمفونی ،یی ،کدایگنیتور ،زند و بسیاری دیگر باشند. و دست شما برای انتخاب یک فریمورک با امکاناتی که شما میخواهید بسیار باز است. در این بخش میتوان گفت php بهتر از asp خواهد بود.

در این مطلب میتوانید با فریم ورک های php بیشتر آشنا شوید.

محبوبیت عمومی:
میتوان گفت php در جامعه جهانی از محبوبیت بالاتری به نسبت asp.net برخوردار است و تقریبا سورس ها و نرم افزار های زیادی با آن پیاده سازی شده است. البته شاید نظر شما با نظر سایرین متفاوت باشد. پس همانطور که میتوان محبوبیت عمومی را یک مزیت دانست شاید از نظر شما این یک نکته منفی باشد. و شما دوست داشته باشید در شاخه ای کار کنید که کمتر کسی در آن فعال است.

نتیجه گیری کلی:
خب این به شما بر میگردد که از متن بالا چه نتیجه ای گرفته اید. و این شما هستید که با توجه به بخش های مطرح شده انتخاب نهایی خود را داشته باشید. البته به شخص با php تعامل بیشتری به نسبت asp درام و اگر بخواهم شما را گول بزنم 😀 باید بگویم نظر من php خواهد بود.

در قسمت نظرات میتوانید سوالات ،نظرات ،پیشنهادات و انتقادات خود را با ما در میان بگذارید.


نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 592 - نظرات : 0 دسته بندی: برنامه نویسی

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی