درحال بارگذاری

تاریخ انتشار ubuntu 19.10 و معرفی امکانات آن

تاریخ: چهارشنبه, 10 مهر 1398

نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 1042 - نظرات : 0 دسته بندی: لینوکس


وارد دهمین ماه از سال میلادی (2019) شده ایم و به زودی در چند روز آتی شاهد انتشار نسخه رسمی سیستم عامل لینوکسی ubuntu خواهیم بود که با نسخه 19.10 مشخص می شود. نامی که برای این نسخه از اوبونتو انتخاب شده " Eoan Ermine" می باشد. از آنجا که این نسخه از بونتو آخرین نسخه با پشتیبانی کوتاه مدت قبل از نسخه پشتیبانی بلند مدت 20.04 است دارای ویژگی ها و امکانات مهمی است که بیشتر آنها مربوط به نسخه 20.04 خواهند بود از این رواین نسخه از ابونتو بسیار مهم خواهد بود چراکه ویژگی های نسخه بعدی را تعیین خواهد کرد.

نکته: به طور معمول نسخه های پشتیبانی بلندمدت یا LTS ویژگی های زیادی را از نسخه ی قبلی خود دریافت می کنند.

براساس چرخه توسعه از قبل مشخص شده اوبونتو تاریخ انتشار نهایی این نسخه در 17 اکتبر 2019 (همین ماه میلادی) خواهد بود. البته ما چرخه کلی انتشار اوبونتو را در زیر برای شما آماده کرده ایم:

  • فریز ویژگی ها: 22 آگوست 2019
  • نسخه بتا: 26 سپتامبر 2019
  • فریز نهایی: 10 اکتبر 2019
  • انتشار نهایی: 17 اکتبر 2019

اما در نهایت این نسخه از اوبونتو دارای چه ویژگی های مهمی خواهد بود؟ ما لیستی از ویژگی های مهم این نسخه را برای شما آماده کرده ایم که می توانید در ادامه آنها را مطالعه کنید:

بوت سریعتر با فشرده سازی LZ4

نسخه 19.10 اوبونتو به لطف الگوریتم های فشرده سازی LZ$ داری سرعت بوت بالاتری به نسبت نسخه های قدیمی تر خود خواهد بود. براساس آزمایش های متعدد تیم توسعه اوبونتو که معیار تاثیر الگوریتم های قشرده سازی را مشخص می کنند به این نتیجه رسیده اند که سرعت لود در این نسخه از اوبونتو به شکل قابل لمسی بهتر از نسخه های قبلی اوبونتو است.

استفاده از گنوم 3.34 که باعث بهتر شدن عملکرد و تغییرات بصری در این نسخه شده است

گنوم 3.34 (GNOME) با تاثیر بهتر روی عملکرد و پیشرفتی های ویژوالی (تصویری) منتشر شده است ،نسخه 19.10 اوبونتو نیز با این نسخه از گنوم منتشر می شود و تمام این ویژگی ها و بهبود های مربوط به آن را در خود خواهد داشت.

یکی از تغییرات قابل توجه این نسخه در قسمت تنظیمات پس زمینه است.شما اکنون می توانید کلیه تصاویر پس زمینه موجود را مشاهده کنید و به صورت همزمان تصویر دلخواه خود را روی هر دو زمینه ،پس زمینه دسک تاپ و صفحه قفل تنظیم کنید. شما همچنین می توانید تصویر دلخواه خود را از درون تصاویر کامپیوتر خود انتخاب کنید. تمامی اینها باعث می شوند که تنظیم و مدیریت تصاویر پس زمینه در این نسخه از اوبونتو به شکلی ساده تر انجام شود.

در ویژگی حالت شب (Night Light) نیز شاده تغییرات ریزی هستیم. به این شکل که این ویژگی در این نسخه برگه مخصوص خود را در تنظیمات دارا است و شما می توانید آن را خاموش یا روشن کنید و حتی به کمک استفاده از زمان بندی در صورتی که لوکیشن شما خاموش است نیز از این ویژگی استفاده کنید.

اگر سابقه استفاده از اوبونتو را دارید ،پس همانطور که می دانید با گذشت زمان و نصب نرم افزار های زیاد روی سیستم منوی نرم افزارها به هم ریخته و شلوغ می شود ،حالا شما مانند اندروید ،IOS و ویندوز 10 می توانید نرم افزار ها را در منوی برنامه ها پوشه بندی کنید ،یا بعبارتی آنها را گروه بندی کنید. البته نکته ناراحت کنند این است که نمی توانید یک نام سفارشی برای پوشه مشخص کنید.

در نهایت گنوم 3.34 دارای عملکردی بهتر و بهبود یافته است و در آن شما در جابه جایی ها ،اسکرول کردن و نمایش انیمیشن ها ، جابه جایی نرم تری را شاهد خواهید بود.

تم تاریک و روشن

تم پیشفرض (Yaru) این نسخه ترکیبی از تم تاریک و روشن است به شکلی که در پنل های بالایی برنامه تاریک است و در باقی پنجره تقریبا روشن است.

با این حال شما می توانید تم خود را تغییر دهید. البته تم تاریک بسیار خوب کار می کند و با برنامه های GTK به خوبی مطابقت دارد. البته به این نسخه نیز باید توجه کنید که تمام برنامه ها نسخه تاریک ندارند و آن را پشتیبانی نمی کنند.

در زیر نیز شما می توانید تم روشن این نسخه را مشاهده کنید:

دیگر شاهد نسخه 32 بیت برای اوبونتو 19.10 و نسخه های بعدی نخواهیم بود!

احتمالا می دانید که اوبونتو دیگر نسخه 32 بیت ایز (iso) را برای نصب استاندارد فراهم نمی کند و برای دانلود قرار نمی دهد. هرچند هنوز هم شما می توانید در صورت استفاده از نسخه 32 بیست آن را به نسخه های جدید ارتقا دهید (به کمک اینترنت یا minimalCD در حالت 32 بیت).

دیگر تغییرات این نسخه از اوبونتو:

  • بهبود در تم پیشفرض Yaru برای پیتیبانی از برنامه های Snap
  • GCC 9
  • Python 3.7
  • OpenJDK 11
  • Golang 1.12
  • پشتیبانی ZFS آزمایشی (قول داده شده)

اگر نمی توانید تا زمان انتشار نسخه نهایی صبر کنید و میخواهید هرچه زودتر این نسخه را آزمایش کنید مکی توانید از لینک زیر نسخه آزمایش (برای تست) این نسخه را دانلود کنید:

دانلود نسخه تست ابونتو 19.10

باید توجه داشته باشید این نسخه (نسخه تست) به اندازه کافی پایدار نیست و به شما توصیه می کنیم از آن به عنوان سیستم اصلی خود استفاده نکنید. شما می توانید این نسخه را در بوت سیستم و یا به کمک VirtualBox نصب و استفاده کنید تا بهتر با تغییرات این نسخه آشنا شوید.

همچنین اگر شما از نسخه قبلی اوبونتو (نسخه 19.04) استفاده می کنید ، میتوانید از درون سیستم خود اقدام به به روزرسانی اوبونتو به نسخه 19.10 بتا کنید.

نظر شما چیست؟ شما می توانید نظرات ،پیشنهادات و اطلاعات خود را در رابطه با این مطلب و موضوعات مربوط از طریق قسمت نظرات با ما و سایر بازدیدکنندگان در میان بگذارید.


نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 1042 - نظرات : 0 دسته بندی: لینوکس

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی