درحال بارگذاری

شبکه رایانه ای چیست؟

تاریخ: چهارشنبه, 27 شهریور 1398

نویسنده: رضا کرمانیان... بازیدها: 421 - نظرات : 0 دسته بندی: شبکه های کامپیوتری


شبکه رایانه ای  گروهی از رایانه ها است که از طریق سیم ، فیبر نوری یا پیوندهای نوری و یا به صورت بی سیم با یکدیگر در ارتباط هستند تا دستگاههای مختلف از طریق شبکه بتوانند با یکدیگر در تعامل باشند.

هدف شبکه رایانه ای تقسیم منابع بین دستگاه های مختلف است.

در مورد فناوری شبکه رایانه ای ، انواع مختلفی از شبکه وجود دارد که از سطح ساده تا پیچیده متفاوت است.

مؤلفه های شبکه رایانه ای:



اجزای اصلی شبکه رایانه ای عبارتند از:

NIC (کارت رابط ملی)

NIC وسیله ای است که به کامپیوتر کمک می کند تا با دستگاه دیگری ارتباط برقرار کند. کارت رابط شبکه شامل آدرسهای سخت افزاری است ، پروتکل لایه پیوند داده از این آدرس برای شناسایی سیستم روی شبکه استفاده می کند تا داده ها را به مقصد صحیح منتقل کند.

Data Link به چه معنی است؟

به زبان ساده ، با استفاده از یک لینک داده ، دو دستگاه در یک شبکه می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و داده را انتقال دهند. ایجاد پیوند مناسب داده برای اجرای موفقیت آمیز پروژه ارتباطات راه دور ضروری است.

دو نوع NIC وجود دارد: بی سیم NIC و سیم کشی NIC.

Wireless NIC: همه لپ تاپ های مدرن از NIC بی سیم استفاده می کنند. در NIC Wireless ، با استفاده از آنتن که از فناوری موج رادیویی استفاده می کند ، ارتباط ایجاد می شود.

Wired NIC: کابل ها از سیم سیمی NIC برای انتقال داده ها از طریق رسانه استفاده می کنند.


هاب

هاب یک وسیله اصلی است که اتصال شبکه را به چندین دستگاه تقسیم می کند. هنگامی که کامپیوتر از طریق رایانه اطلاعاتی را درخواست می کند ، درخواست را به هاب ارسال می کند. هاب این درخواست را در تمام رایانه های بهم پیوسته توزیع می کند.

سوئیچ ها

Switch یک وسیله شبکه ای است که تمام دستگاه های موجود در شبکه را برای انتقال داده ها به دستگاه دیگر گروه بندی می کند. سوئیچ از Hub بهتر است زیرا پیام را از طریق شبکه پخش نمی کند ، یعنی پیام را به دستگاهی که متعلق به آن است ، می فرستد. بنابراین ، می توان گفت که سوئیچ پیام را مستقیماً از مبدا به مقصد می فرستد.

کابل ها و اتصالات


کابل رسانه انتقال دهنده ای است که سیگنال های ارتباطی را منتقل می کند. سه نوع کابل وجود دارد:

کابل جفت پیچ خورده: این یک کابل با سرعت بالا است که داده ها را از طریق 1 گیگابیت بر ثانیه یا بیشتر منتقل می کند.

کابل کواکسیال: کابل کواکسیال شبیه کابل نصب تلویزیون است. کابل کواکسیال نسبت به کابل جفت پیچ خورده گران تر است ، اما سرعت انتقال داده بالایی را فراهم می کند.

کابل فیبر نوری: کابل فیبر نوری کابل پر سرعت است که داده ها را با استفاده از پرتوهای نور انتقال می دهد. این سرعت انتقال داده بالا را نسبت به کابل های دیگر فراهم می کند. نسبت به کابل های دیگر گران تر است ، بنابراین در سطح دولت نصب می شود.

روتر

روتر دستگاهی است که LAN را به اینترنت متصل می کند. این روتر عمدتاً برای اتصال شبکه های مجزا یا اتصال اینترنت به چندین رایانه استفاده می شود.

مودم

مودم کامپیوتر را از طریق خط تلفنی موجود به اینترنت متصل می کند. یک مودم با مادربرد رایانه یکپارچه نیست. مودم یک قسمت جداگانه در شکاف رایانه شخصی است که در مادربرد یافت می شود.

استفاده از شبکه رایانه ای

اشتراک منابع: اشتراک منابع عبارت است از تقسیم منابعی از جمله برنامه ها ، چاپگرها و داده ها در بین کاربران در شبکه بدون نیاز به موقعیت فیزیکی منبع و کاربر.

مدل سرور-مشتری: از شبکه های رایانه ای در مدل سرور-مشتری استفاده می شود. سرور یک رایانه مرکزی است که برای ذخیره اطلاعات و نگهداری آن توسط مدیر سیستم استفاده می شود. مشتری دستگاه هایی هستند که برای دسترسی به اطلاعات از راه دور در سرور ذخیره می شوند.

رسانه ارتباطی: شبکه رایانه ای به عنوان یک وسیله ارتباطی در بین کاربران رفتار می کند. به عنوان مثال ، یک شرکت دارای بیش از یک رایانه است که دارای یک سیستم ایمیل است که کارکنان برای ارتباط روزانه از آن استفاده می کنند.

تجارت الکترونیکی: شبکه رایانه ای نیز در مشاغل دارای اهمیت است. ما می توانیم از طریق اینترنت کار را انجام دهیم. به عنوان مثال ، amazon.com تجارت خود را از طریق اینترنت انجام می دهد ، یعنی آنها تجارت خود را از طریق اینترنت انجام می دهند


نویسنده: رضا کرمانیان... بازیدها: 421 - نظرات : 0 دسته بندی: شبکه های کامپیوتری

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی