درحال بارگذاری

تبدیل گفتار فارسی به متن با گوگل

تاریخ: سه شنبه, 05 شهریور 1398

نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 974 - نظرات : 0 دسته بندی: ترفند


شاید برای شما خیلی پیش آمده که دوست داشته اید تا صحبت های شما به شکل خودکار تبدیل به نوشتار شوند. در این رابطه نرم افزار های زیادی وجود دارند که اکثر آنها یا پولی هستند و یا خیلی ضعیف عمل می کنند. در این بین بیشتر نرم افزار ها نیز با زبان فارسی مشکل دارند و در اصل برای تبدیل گفتار انگلیسی به نوشتار انگلیسی طراحی شده اند. حالا چه می شود اگر به شما بگویم گوگل به سادگی این امکان را برای شما فراهم کرده است؟ بله درست است گوگل در بسیاری از قسمت های خود مثل کیبورد های گوشی های اندرویدی این امکان را برای شما فعال کرده است و شما می توانید به سادگی از آن استفاده کنید. اما حال می خواهیم برای شما آموزشی ساده را برای استفاده از این امکان در کامپیوتر شخصی تا قرار دهیم تا شما هم بتوانید از امکانات این ابزار استفاده کنید.

نیازهای اساسی:

برای اینکه بتوانید از این ابزار گوگل استفاده کنید به دو چیز نیاز دارید.

  • یک حساب گوگل (جیمیل)
  • یک اتصال اینترنت
  • یک عدد میکروفون (میکروفون لپ تاپ و یا یک میکروفون خارجی)
  • درصورت نیاز ابزار رفع تحریم (اگر گوگل این برگه را برای ایران تحریم کرده باشد.)

 

بیاید شروع کنیم. ابتدا به این آدرس بروید: https://docs.google.com/ . اگر وارد حساب کاربری خود نشده باشید یک صفحه مثل تصویر زیر برای شما نمایش داده می شود و از شما می خواهد به حساب کاربری گوگل خود وارد شوید. شما باید در این قسمت نام کاربری و سپس رمز خود را وارد کنید تا وارد حساب کاربری گوگل خود شوید.

بعد از این قسمت شما به داشبرد کاربری داکیومنت های گوگل خود هدایت می شوید. که در این قسمت میتوانید همانند تصویر پایین گزینه بعلاوه (ساخت یک فایل خالی) که زیر آن نوشته شده Blank را انتخاب کنید تا یک فایل متنی خالی جدید برای شما ایجاد شود. در صورتی که زبان کاربری حساب شما فارسی باشد گزینه ها به زبان فارسی نمایش داده خواهند شد.

حالا شما به برگه ویرایشگر فایل گوگل که شبیه نرم افزار ورد است وارد می شوید. برگه ای مثل تصویر زیر که امکانات زیادی را برای شما فراهم می کند.

در این قسمت همانند تصویر زیر از منوی بالای داکیومنت به قسمت Tools (ابزارها) بروید و سپس از زیرمنوی که نمایش داده می شود گزینه Voice typing (تایپ صوتی) را انتخاب کنید. شما می توانید از کلید های ترکیبی Ctrl + Shift + S نیز استفاده کنید. تصویر زیر این فرایند کاری را به شما نمایش می دهد:

حالا در صفحه شما یک شکل با تصویر (آیکون) میکروفون نمایش داده می شود که دقیقا همان ابزار تبدیل گفتار به نوشتار ما است. حالا مطابق شکل زیر روی آن کلیک کنید.

در بالای این قسمت شما زبان فارسی یا انگلیسی را مشاهده خواهید کرد. در این جا ما زبان  English (US) را داریم. حالا مطابق تصویر روی گزینه English (US) کلید کنید تا لیست زبان های موجود برای شما نمایش داده شود. حالا کافیست مثل تصویر زیر زبان فارسی را انتخاب کنید.

بعد از اینها نوبت به استفاده از این ابزار است. برای اینکار کافیست روی تصویر (آیکون) میکروفون کلیک کنید. خواهید دید آیکون میکروفون تغییر خواهد کرد. (تا لحظه این مطلب به رنگ قرمز و یک دایره دور آن تبدیل خواهد شد.) مشابه تصویر زیر:

حالا می توانید شروع به صحبت کنید و خواهید دید که گفته های شما را به نوشته تبدیل خواهد کرد. و در نهایت پس از پایان کار می توانید متن تایپ شده را کپی کنید و به راحتی در هرجایی استفاده کنید. البته قبل از آن متن خود را مطالعه کنید تا از درستی آن اطمینان پیدا کنید. درست مثل تصویر زیر.

تذکر: بهتر است برای دقیق تر کارکردن این ابزار به صورت شمرده تر و کتابی صحبت کنید. البته باید توجه داشته باشید با توجه به محدودیت های زبان فارسی ،گویش ها ،لهجه های مختلف و کیفیت میکروفون شما و... ممکن است میزان دقت این ابزار متفاوت باشد. باید این نکته را در نظر داشته باشید که گوگل همیشه در حال به روزرسانی و بهتر کردن این ابزار است. البته بهترین کیفیت این ابزار روی صحبت به زبان انگلیسی است اما کارکرد فارسی آن نیز بسیار خوب و مفید است و باید بگویم از بسیاری ابزارهای غیر رایگان نیز عملکردی بهتر دارد.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. به زودی یک ویدیو فارسی از نحوه ی کار و آموزش این ابزار برای شما تهیه و منتشر خواهیم کرد.

نظر شما چیست؟ شما می توانید نظرات ،پیشنهادات و اطلاعات خود را در رابطه با این مطلب و موضوعات مربوط از طریق قسمت نظرات با ما و سایر بازدیدکنندگان در میان بگذارید.

 


نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 974 - نظرات : 0 دسته بندی: ترفند

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی