درحال بارگذاری

مهارت هایی که به آنها نیاز دارید "گوش دادن فعال"

تاریخ: پنجشنبه, 24 مرداد 1398

نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 1013 - نظرات : 0 دسته بندی: روانشناسی موفقیت


با اولین مطلب از سری مطالب "مهارت هایی که به آنها نیاز دارید " با عنوان گوش دادن فعال همراه شما هستیم. در این مطلب قصد داریم شما را با این موضوع مهم آشنا کنیم و به شما قدرت این مهارت کلیدی را نشان دهیم پس در ادامه با ما همراه باشید.

گوش دادن فعال یا بعبارتی شنونده ی فعال بودن برای شما مزیت های زیادی دارد که شاید مهم ترین آنها ایجاد روابط بهتر و عمیق تر شما با دیگران باشد و به شما کمک می کند تا به درک بهتری از مردم و شخصیت آنها  و خواسته هایشان برسید. و این در نهایت باعث کاهش بسیاری از سئوتفاهم ها و جلوگیری از قضاوت های نادرست می شود و در نهایت باعث می شود تا شما قضاوت های درست تری را از دیگران و خواسته های آنها داشته باشید.

احتمالا برای شما هم پیش آمده که در حال صحبت کردن با یک شخص دیگر هستید و احساس می کنید که او به حرف های شما گوش نمیدهد و اندکی به شما بی اعتنا است و با بعضی از حرکات خود وانمود به این می کند که در حال گوش است دادن به شما است و این باعث آزدگی خاطر شما می شود. این کار او ممکن است دلایل زیادی مثل عدم علاقه به شنیدن موضوع مورد بحث ،درگیری های ذهنی ،حواس پرتی و یا خیلی چیزهای دیگر باشد اما در نهایت باعث آزردگی خاطر شما و همچنین کاهش درک شما و او از مکالمات می شود و می تواند زمینه ساز بسیاری از مشکلات دیگر شود. البته این مورد شاید برای دیگران در رابطه با شما نیز اتفاق بیافتد. حال فکر کنید در ذهن طرف مقابل ذهنتی بد از شما شکل بگیرد و یا شما از حرف های او برداشتی اشتباه پیدا کنید و حتی او از حرف ها و پاسخ های شما به یک برداشت اشتباه برسد. همه این ها باعث ایجاد مشکلات زیادی در روابط شما و حتی کار و زندگی شما می شوند. البته ما در اینجا نمی خواهیم زیاد در رابطه با مشکلاتی که به دلیل عدم وجود گوش دادن فعال ایجاد می شوند بپردازیم.

باید به این نکته توجه داشته باشید که گوش دادن فعال علاوه بر مزایایی که در بالا ذکر کردیم مثل رسیدن و به درک و قضاوت درست از دیگران و خواسته های آنها مزایای دیگری را نیز دارد.مثلا باعث می شود در مکالمه های خود تمرکز بیشتری را داشته باشید و مکالمات شما با دیگران معنا دار تر و پر مفهوم تر شوند.

باید بدانید همیشه بین آنچه ما می شنویم و درک می کنیم با مفهومی که طرف مقابل در ذهن خود دارد و می خواهد به ما منتقل کند تفاوت هایی وجود دارد که می تواند دلایل مختلفی مثل برداشت ها و درک ما از سخنان او و یا عدم توانایی گوینده در گفتار و نحوه ی استفاده او از جملات و کلمه های مناسب و یا مشکلات ساختاری زبان ها ،نحوه ی شنیدن ما ،نحوه صحبت کردن و تن صدای گوینده ،شکل بیان و... داشته باشد. اینجاست که شنونده ی فعال بودن به ما کمک خواهد کرد تا با وجود این مشکلات بتوانیم به درک بهتر از آنچه گوینده در ذهن دارد برسیم.

البته باید بدانید زبان وسیله ای برای ارتباط است و دقیقا به همین دلیل (رساندن پیام ها در گفتگوها) ایجاد شده و بخش مهمی از درست کار کردن آن به شکل استفاده ما از آن و نحوه ی گوش دادن ما دارد. حال شاید عده ای به هر دلیلی نتوانند از آن به درستی برای رساندن منظور و افکار درون ذهن خود استفاده کنند و درست در همین قسمت است که شنونده ی خوب و فعال بودن کارایی خود را نشان می دهد. بعبارتی این نحوه ی گوش دادن درست و فعال است که کمک می کند تا با تفکرات گوینده بهتر آشنا شویم و حتی اندکی از کاستی های گوینده در نحوه ی بیان با این شنیدن درست برطرف می شود و می توان بهتر از حرف هایش منظور او را برداشت کرد.

انواع شنیدن:

در واقع ما دو نوع شندین داریم ،اولی شنیدن فعال و دومی شنیدن غیر فعال است که در این جا می خواهیم به بحث در رابطه با این دو بپردازیم.

گوش دادن غیر فعال:

در بیشتر گوش دادن غیر فعال بیشتر توجه ما خارج از گفتگویی است که داریم که این خود می تواند به دلایل مختلفی باشد. در این حالت ما به کامات و جملات طرف مقابل خود به درستی گوش نم ی دهیم و به درستی به آنها فکر نمی کنیم و حتی شاید اصلا نه آنها را می شنویم و نه به آنها فکر می کینم! در مقابل در قبال شندین صبحت های طرف مقابل با حرکات بدن و یا حرف هایی کوتا و تاکیدی و برخی پاسخ های دیگر عکس العمل نشان می دهیم تا به گوینده این را القا کنیم که در حال شنیدن حرف های او هسیتم. بعبارتی در حال شبیه سازی شنیدن حرف هایش هستیم و تظاهر به شنیدن می کنیم. این موضوع خود مشکلات بسیاری را ایجاد می کند مثلا گاهی پاسخ های اشتباه و یا حتی نادرستی می دهیم که باعث بروز بسیاری از سوء تفاهم ها و ناراحتی ها می شود هچنین ممکن است در حین گفتگو موضوعی خارج از بحث را به میان بیاوریم که کاملا نمایان گر این خواهد بود که اصلا به طرف مقابل گوش نمی دهیم و در ذهن خود تفکرات دیگری را داریم و حتی این نوع گوش دادن می تواند باعث خیلی از مشکلات دیگر نیز بشود.

گوش دادن فعال:

با گوش دادن غیر فعال ،دلایل و مشکلات آن تاحدودی آشنا شدیم حال باید بدانیم که گوش دادن فعال کاملا متفاوت است ، به این شکل که بیشتر تمرکز ما روی شنیدن و فکر کردن به حرف های گوینده است تا به درک بهتری از چیزی که او میخواهد و یا در در ذهنش دارد برسیم. باید توجه داشت اگر چه این نوع شنیدن زمان بیشتری را از ما می گیرد اما باعث می شود تا درک بهتر و عمیق تری از طرف مقابل و حرفها و تفکراتش داشته باشیم.در ابتدای بحث بیشتر در رابطه با این نوع گوش دادن و مزایای آن آشنا شدید. از این بایستی تلاش داشته باشید تا بیشتر به سمت این نوع از گوش دادن بروید.

در زندگی امروزی دلایل و مشکلات بسیاری وجود دارند که باعث می شوند ما و سایرانسان ها بیشتر در حال استفاده و به کارگیری شنیدن غیر فعال باشیم در نتیجه ممکن است این باعث ایجاد بسیاری از مشکلات بشود. البته بسیاری از مشکلات روزمره در زندگی ،شلوغی ها ،عدم تمرکز و ... می توانند از دلایل مهم این نوع رفتار ما و بسیاری دیگر در قبال شنیدن حرفهای دیگران باشد. این در حالی است که گوش دادن فعال می تواند علاوه بر حل شدن بسیاری از مشکلات اجتماعی ،ارتباطی و شخصیتی ما بسیار از مشکلات دیگر ما مثل اشتباه در انجام کارها و درخواست های مشتریان ،رییس و سازمان و... بسیاری مشکلات شغلی ،فروش و کسب کار بازاریابی و... را برای ما را حل کند.این نوع گوش دادن خود می تواند باعث بالا تر رفتن وجه اجتماعی ،کاری و شخصیتی شما در نظر دیگران شود و در نتیجه باعث بالاتر رفتن اعتماد به نفس و پیشرفت شما در کار و زندگی شما بشود.

به نکته فکر کنید که اگر شما مدیر و صاحب یک کسب و کار کوچک یا بزرگ هستید ،اگر صاحب یک کسب و کار نوپا یا قوی هستید و یا حتی یک فروشنده ساده ، می توانید به کمک این مهارت (گوش دادن فعال) باعث افزایش مشتریان خود و در نتیجه افزایش فروش خود بشوید.

از آنجایی که بسیاری از مشاغل و کارها در دنیای امروز به نحوه ی ارتباط برقرار کردن شما و دیگران دارند و یا حتی در زندگی خانوادگی خود با همسر و فرزندان خود نیز ارتباط مستقیم و کلامی دارید  و همچنین روابط اجتماعی و کاری شما با دیگران و خیلی از چیزها دیگر مثل این ها در ارتباط مستقیم با شنیدن هستند ،بالا بردن این مهارت بسیار حیاتی و مهم است! شما پس از بالابردن این مهارت و استفاده از آن است که متوجه خواهید شد این مهارت تا چه اندازه می تواند باعث بهبود زندگی شما در تمامی زمینه ها بشود.

بعبارتی اگر شما این توانایی و مهارت را در درون خود بالا ببرید و از آن برای اینکه شنونده ی بهتری و فعال تری شوید استفاده کنید بسیاری از مشکلات شما در کارها و ارتباطات ،فروش ،شغل ،روابطه اجتماعی و زندگی شما و حتی بسیاری مشکلات در دیگر جنبه های زندگی تا به سادگی رفع خواهند شد و یا به وجود نخواهند آمد. حتی ممکن است با استفاده کردن از این توانایی و مهارت گاها بدون آنکه شما بفهمید بسیاری از مشکلاتتان حل شوند.

بعد از تمام این حرف ها و فهمیدن اینکه این مهارت چقدر برای زندگی شما ارزشمند و پر اهمیت است بایستی از همین امروز شروع به بالا بردن مهارت خود در شنیدن فعال کنید و آن را ارتقاع دهید. و نکته ی مثبت این است که همه می توانند از این مهارت استفاده کنند و با تلاش و تمرین این مهارت را در خود افزایش دهند و آن را به سطح بالاتری ببرند.

در آینده ما سعی خواهیم کرد آموزش هایی را در رابطه با این موضوع و چگونگی بالا بردن و استفاده درست از این مهارت (شنیدن و گوش دادن فعال) را در وب سایت برای شما عزیزان قرار بدهیم.

نظر شما چیست؟ شما می توانید نظرات ،پیشنهادات و اطلاعات خود را در رابطه با این مطلب و موضوعات مربوط از طریق قسمت نظرات با ما و سایر بازدیدکنندگان در میان بگذارید.


نویسنده: مصطفی دربان حسینی... بازیدها: 1013 - نظرات : 0 دسته بندی: روانشناسی موفقیت

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی