اصل بیست و دوم
رفتار شما موثر تر از گفتار شماست
گفته های شما مهمترین چیز نیست. مهم ترین چیز، رفتار شماست. صدای رفتار شما بلند تر از گفتار شماست.
وقتی ما با ناسازگاری رفتار و گفته ها مواجه می شویم، معمولا اعتبار بیشتری برای رفتار طرف مقابل قائل می شویم این رفتار است که ملاک قرار می گیرد!
نتیجه اخلاقی این اصل برای مدیران این است که : شما الگو هستید. کارکنان، رفتار و نگرش های شما را تقلید می کنند.آنها به رفتار مدیران خود نگاه می کنند و سپس این رفتار را تقلید کرده و می پذیرند.این بدین معنا نیست که گوش کارمندان برای شنیدن گفته هایتان ناشنواست.کلمات به هر حال تثاثیر خود را دارند. اما وقتی رفتار ها و گفته ها هم سو نیستند، انسان ها به رفتار هایی که می بینند بیشتر توجه میکنند.
به عنوان مثال نگرش خود را در مورد کارکنان و نیز رفتار های اخلاقیتان در نظر بگیرید. بسیاری از مدیران در مورد اهمیت کارکنانشان داد سخن می دهند. سپس همین مدیران دست به فعالیت هایی می زنند که در تضاد با همین گفتگو ها قرار دارد. به عنوان مثال به شکایت کارکنان گوش نمیدهند، مشکلات شخصی کارکنان برای آنها مهم نیست. زمانی که کارکنان تضادی بین رفتار و و گفتار مدیران مشاهده می کنند، بی تردید رفتار آنها را مد نظر قرار میدهند.به شکل مشابه،مدیرانی که تمایل دارند اخلاث تجاری به صورت کامل و عمیق بر محیط کاری آنها حاکم باشد، باید از اخلاقی بودن رفتار های خود در محیط کار اطمینان حاصل نمایند. کارکنانی که می بینند مدیرانشان بیهوده هزینه می کنند، وسایل شرکت را با خود به خانه میبرند تا مورد استفاده شخصی قرار دهند،به صورت منظم دیر سرکار می آیند و یا زود محل کار خود را ترک میکنند و....، توصیه های این گونه مدیران را در مورد صداقت و فعایت در محیط کار جدی نخواهند گرفت.
شرکت انرون یک دفترچه 64 صفحه ای در مورد اخلاق تجاری و نحوه فعالیت در محیط کار در اختیار کارکنان قرار می داد و فرض بر این بود که این دفترچه، در تمام مدت کار وفعالیت، به عنوان راهنمایی اخلاقی کارکنان مورد استفاده قرار گیرد. ولی به نظر می اید که کارکنان به جای دفترچه راهنمای اخلاقی، رفتار مدیران خود را سرلوحه قرار داده و از آنها الهام گرفته اند.
تضاد بین حرف و عمل، مهم ترین عامل از بین برنده اعتماد متقابل، میان پرسنل و مدیریت محسوب می شود.مدیری مورد اعتماد پرسنل قرار میگیرد که احساس شود با افراد و موقعیت ها به صورت سود جویانه برخورد نمیکند. برای کارکنان بسیار دشوار است که به مدیری اعتماد کنند که حرفی می زند، اما در عمل به گونه متفاوتی رفتار می کند.