درحال بارگذاری

اصل بیستم مدیریت انسان ها"از کانال ارتباطی مناسب استفاده کنید"

تاریخ: جمعه, 11 مرداد 1398

نویسنده: رضا فانی... بازیدها: 594 - نظرات : 0 دسته بندی: مدیریت


اصل بیستم

از کانال ارتباطی مناسب استفاده کنید

انسان ها چگونه و به چه دلیلی، یک کانال ارتباطی را به کانال دیگر ترجیح می دهند؟ بهعنوان مثال چرا یک نفر استفاده از تلفن همراه را به گفتگوی رودررو ترجیح می دهد؟ ایا می توان اصول کلی و عمومی برای انتخاب کانال ارتباطی مناسب رائه نمود؟

شواهد نشان می دهند که کانال های ارتباطی از نظر ظرفیت انتقال اطلاعات با یکدیگر تفاوت دارند: برخی از کانال های ارتباطی قوی و قدرتمند هستند و می توانند: 1- همزمان علائم ارتباطی مختلفی را دریافت و ارسال کنند. 2-زمینه ارائه بازخورد سریع را فراهم کنند 3- بسیار شخصی باشند. برخی کانال هایدیگر ضعیف بوده و از توانایی های مذکور برخوردار نیستند.غنی ترین و توانمندترین کانال ارتباطی، ارتباط رودرروست. چرا که از این طریق این کانال ارتباطی، بیشترین  حجم اطلاعات بین طرفین مبادله می شود. این اطلاعات و علائم ارتباطی از انواع مختلفی تشکیل شده است. ضمن اینکه احساس " انجا بودن" و قرار گرفتن با مخاطب در یک فضای واحد، از ویژگی های اختصاصی این نوع ارتباط محسوب می شود. ارتباط تلفنی نیز یک کانال ارتباطی قوی و نیازمند است که البته در رده پایین تری از ارتباط رودررو قرار میگیرد. رسانه های عمومی مکتوب،که عمدتا از نوع غیر شخصی هستند، از نظر غنی بودن در پایین ترین سطح قرار دارند.یاداشت ها، ارتباط از طریق ایمیل و برنامه های مسنجر انلاین در فاصله ای بین این دو سح قرار می گیرند.

انتخاب کانال مناسب برای برقراری ارتباط، باید بر اساس اینکه پیام مورد نظر تا چه حد عادی و یا خارج از روال عادی است صورت گیرد، پیام های عادی معمولا صریح و واضح بوده و کمتر ممکن است در دریافت و تفسیر آنها ابهامی ایجاد شود.اما پیام های غیر عادی که هر روزه و به صورت روزمره رد و بدل نمی شوند، پیچیده گی های بیشتری داشته و در انتقال آنها احتمال سو برداشته بیشتری وجود دارد. مدیران می توانند پیام های عادی و روزمره را از طریق کانال های ارتباطی معمولی و غیره غنی به همکاران خود منتقل نمایند. مدیران میتوانند کانال ارتباطی مناسب را با توجه به میزان ابهام و احتما سو برداشت موجود در پیام انتخاب کنند.

یافته های مربوط به میزان غنای کانال های مختلف ارتباطی، با توجه به روند هایی که طی دهه های اخیر، در صنایع مشاهده می شود، میتواند بسیار کارساز باشد.این موضوع تصادفی نیست که امروزه مدیران ارشد، برای تبادل اطلاعات، هر چه بیشتر از جلسات استفاده می کنند و به صورت منظم، اتاق های مبحوس خود را ترک کرده و به میان کارکنان می روند.این مدیران برای ارسال پیام های ابهام امیز به کارکنان، به کانال های ارتباطی غنی تره تکیه می کنند.سازمان ها در دو دهه اخیر ، با تعطیلی واحد های تولیدی، ارخراج موقت و دائمی کارکنان، تغییر ساختار،ادغام،بلوغ بازارها و رشد بی حد و حصر ارائه محصولات و خرمات جدید مواجه بوده اند. در این شرایط بسیاری از پیام ها نامتعارف و غیر عادی بوده و انتقال درک آنها با ابهام زیاد همراه است. چنین پیام هایی باید از طریق کانال هایی منتقل شوند که از حداکثر ظرفیت انتقال اطلاعات برخوردار هستند.


نویسنده: رضا فانی... بازیدها: 594 - نظرات : 0 دسته بندی: مدیریت

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی