درحال بارگذاری

تفاوت وب و اینترنت

تاریخ: پنجشنبه, 12 اردیبهشت 1398

نویسنده: رضا کرمانیان... بازیدها: 1189 - نظرات : 0 دسته بندی: کامپیوتر


شاید برای شما جالب باشد که وب و اینترنت دو مبحث جدا ولی به هم پیوسته هستند،

بیشتر ما گمان می کنیم که اینترنت همان وب است، این در حالی است که این دو در عین این که به هم کاملا وابسته اند ولی دو مقوله کاملا جدا هستند، که ما در گفتار و نوشتار روزمره دوچار اشتباه شده و این دو را به جای هم به کار می بریم.
پس نیاز است که کمی عمیق تر و موشکافانه تر به تفاوت بین این دو بپردازیم:

اینترنت چیست؟
اینترنت متشکل از تعداد زیادی شبکه‌های فیزیکی کوچک است که نهایتاً منجر به تشکیل شبکه‌هایی بزرگ‌تر می‌شوند؛ حال این سوال پیش می آید که این شبکه های کوچک کدامند. 
درلینک زیر می توانید با آنها تا حدودی آشنا شوید:
شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

وب چیست؟

کامپیوترهایی که به یکدیگر متصل می‌شوند، خود به تنهایی نمی‌توانند اطلاعات را منتقل کنند. بگذارید برای درک بهتر موضوع یک مثال ملموس از زندگی روزمرهٔ خود ذکر کنیم. تصور کنید که در یک جمع دوستانه نشسته‌اید و چند نفری در این جمع حضور دارند. این افراد را کامپیوترهایی تصور کنید که به اینترنت متصل هستند. آنها از راه‌های مختلفی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند؛ مثلاً می‌توانند با هم حرف بزنند یا افکارشان را روی کاغذ بنویسند و به هم نشان بدهند. وب نیز به همین شکل، باعث برقراری ارتباط و تبادل اطلاعات در اینترنت می‌شود. از سوی دیگر، متخصصان وب را این‌گونه تعریف می‌کنند:

وب مکانی مملو از اطلاعات است که در آن سایت‌ها و خیلی چیزهای دیگر توسط URL مخصوصی شناسایی و از طریق لینک‌هایی (به انگلیسی Hypertext Links) به یکدیگر متصل می‌شوند و از طریق اینترنت می‌توان آنها را پیدا کرد.

به همان مثال قبل برگردیم. فرض کنید شما در همان جمع (اینترنت) حضور دارید و در اطراف‌تان هم گروهی از مردم (کامپیوترهای دیگر) هستند. شما می‌توانید نزد یکی از این افراد رفته و از طریق گفت‌وگو (وب)، نظر آنها (صفحۀ وب) را بپرسید و از طریق مشخصات ظاهری مانند نام و قیافه (URL) آن‌ها را از هم تشخیص دهید.

دوباره به همان جمع دوستانه بازگردیم. صاحب ملک یا همان کسی که شما را دعوت کرده، قوانینی تعیین کرده است؛ مثلاً شما موظفید در چارچوب خاصی رفتار کنید یا راجع به موضوع خاصی یا با صدای کم صحبت کنید. در فضای وب نیز قوانینی حاکم است که به آن‌ها پروتکل گفته می‌شود. برای اینکه اطلاعات به طور مؤثر و متناسب با استفادۀ شما به مرورگرتان برسد، چندین پروتکل مختلف وجود دارد که نام یکی از این پروتکل‌ها HyperText Transfer Protocol است که شما آن‌ را به اختصار با عنوان HTTP می‌شناسید (البته پروتکل جدیدتری با نام HTTP/2 نیز امروزه عرضه شده که به مراتب کارایی بیشتری دارد).

گاهی‌اوقات می‌بینید که در ابتدای یک URL خاص که در مرورگرتان وارد کرده‌اید، عبارت HTTPS اضافه می‌شود (به طور مثال، به یوآرال همین مقاله که در حال مطالعهٔ آن هستید توجه کنید). HTTPS یکی از زیرمجموعه‌های HTTP است با این تفاوت که قابلیت رمزگذاری داشته و در نتیجه باعث افزایش امنیت شما در وب می‌گردد.

البته این نکته شایان ذکر است که HTTP تنها یکی از پروتکل‌هایی است که شما در اینترنت با آن‌ها سروکار دارید. پروتکل‌های دیگری مانند TCP/IP و UDP نیز بسیار حائز اهمیت بوده و پرکاربرد هستند. برای اشاره به عملکرد این دو پروتکل (TCP و UDP)، به طور مختصر باید بگوییم که هر دو از پروتکل‌های انتقال اطلاعات هستند و تفاوت عمدۀ آن‌ها در سرعت انتقال اطلاعات است.

 


نویسنده: رضا کرمانیان... بازیدها: 1189 - نظرات : 0 دسته بندی: کامپیوتر

جستجو
کلاس برتر
ارائه دهنده بهترین و به روز ترین ویدیو های و مقالات آموزشی و همچنین مقالات مختلف در رابطه با تکنولوژی ،معماری ،مدیریت و سایر رشته های کاربردی.ما برای شما بهترین ها را میخواهیم.

سایر خدمات مجموعهخدمات زیر تحت مدیریت برد تخصصی ارائه می شود.
طراحی وب سایت
راه اندازی و پشتیبانی شبکه
هوشمند سازی منازل
افزایش کارایی نیرو انسانی
تعمیرات دستگاه های الکترونیکی
طراحی داخلی
تبلیغات فضای مجازی
برنامه نویسی