اصل هفدهم
پایه و اساس رهبری، اعتماد است
ارتباط بین اعتماد و رهبری این گونه بیان شده است"بخشی از وطایف رهبری، همکاری با دیگران برای یافتن راه حل مشکلات بوده است و خواهد بود.اما حتی اگر رهبران به دانش و تفکر خلاق نیز دسترسی داشته باشند،حل مشکلات در گروی میزان اعتمادی است که دیگران به آنها دارند.اعتماد کردن و قابل اعتماد بودن کمک میکند تار رهبران به اطلاعات لازم و نیز همکاری دیگران دسترسی پیدا کنند."
وقتی یک کارمند به رهبر خود اعتماد می کند، خود را کاملا در اختیار او قرار داده و مطمئن خواهد بود که حقوق و نیاز هایش پایمال نخواهد شد.کمتر کسی حاضر است از فردی که به نظرش غیر معتمد و سو استفاده گراست، پیروی کرده و یا به او مراجعه کند.معمولا بیشتر افرادی که خصوصیات رهبر خود را ذکر کرده اند، صداقت را در در صدر همه ویژگی ها قرار داده اند.
شاید امروزه بیش از هر زمان دیگری اثر بخشی مدیریت و توان رهبری فرد وابسته به توانایی او در جلب اعتماد زیر دستان باشد. در زمان تغییر و ناثباتی، که یکی از ویژگی های دنیای امر وزی به شمار می رود، افراد برای یافتن مسیر صحیح ،نیاز به رهبری یک فرد دارند. کیفیت ارتباطلات میانی، به شدت به میزان اعتماد موجود بستگی دارد.علاوه براین مدیریت امروزی که مباحثی مانند تفویض اختیار و استفاده از تیم های اجرایی، بحث اصلی آن را تشکیل می دهد،برای کارامد بودن نیاز فروانی به اعتماد پیدا خواهد کرد.
مطالعات برخی از اقداماتی که به افزایش اعتماد کمک می کنند را مشخص کرده است:
الف- پنهان کاری نکنید:به همان اندازه که داشتن اعتماد از دیگران می تواند به عدم اعتماد منجر شود،نداشتن اطلاعات نیز می تواند احساس عدم اعتماد را در انسان ها ایجاد کند.
ب-منصف باشید: پس از تصمیم گیری و اقدام ،فکر کنید و ببینید که ایا دیگران آن تصمیم را بی طرفانه و عادلانه میبینند؟اگر کسی بدهی دارد،به او مهلت دهید.جتنب داری نکنید.
ج- احساس خود را درمیان گذارید:مدیرانی که تنها در گفتگو با کارمندان خود را به مسائل خشک کاری محدود می کنند، به عنوان فردی سرد و غیر صمیمی شناخته می شوند.
د- صادق باشید: حقیقت گویی جز لاینفک درست کار بودن است.اگر دروغی بگویید و دیگران متوجه آن شوند،توانایی خود را برای جلب اعتماد دیگران به شدت از دست خواهید داد
ه- از خودتان ثبات نشان دهید: همه انسان ها دوست دارند همه چیز قابل پیش بینی باشد.عدم اعتماد در انسان ها ، بیشتر زمانی به وجود می اید که با چیزی غیر منتظره روبه رو شوند.
و- به عهد خود وفا کنید: برای به وجود آمدن اعتماد، باید دیگران اعتقاد پیدا کنند که شما انسان قابل اطمینانی هستید
ی-راز نگهدار باشید:انسان به کسی اعتماد می کند که درک بالایی داشته باشد.کسی که بتواند تکیه گاهی برای آنان باشد.